Makelaars in kennis. De geschiedenis van Swets & Zeitlinger, 1901-2014

Bram Bouwens

Cover van het boek 'Makelaars in kennis'

Tot aan het begin van deze eeuw was Swets & Zeitlinger een begrip in de wereld van universiteitsbibliotheken en wetenschappelijke publicaties. In deze studie beschrijft universitair docent Bram Bouwens hoe het familiebedrijf de wereld veroverde en hoe het uiteindelijk te gronde ging door toedoen van participatiemaatschappijen en de snelle opkomst van ICT.

Dr. Bram Bouwens

Swets & Zeitlinger

Wat in 1901 begon als een bescheiden boekhandel aan de Amsterdamse Vijzelstraat, groeide uit tot een toonaangevende multinational op het gebied van wetenschappelijke informatievoorziening. De zakelijke successen van het bedrijf, dat lange tijd door nakomelingen van oprichter Adrianus Swets werd geleid, bleken echter geen garantie voor de toekomst. 113 jaar na de oprichting viel in 2014 het doek voor deze onderneming, die op zijn hoogtepunt wereldwijd ruim 1500 werknemers in dienst had.

Het onderzoek

Bram Bouwens' onderzoek geeft een inkijkje in de dynamische wereld van de ‘subscription agent’ en beschrijft op levendige wijze hoe Nederlandse handelsreizigers zakendeden in China, Rusland en de Verenigde Staten. De geschiedenis van Swets & Zeitlinger wordt ingebed in een bredere sociaaleconomische context, waardoor het mogelijk is het succes én de latere ondergang van de onderneming te verklaren. Makelaars in kennis verschijnt op 8 maart 2022 bij AUP en is verkrijgbaar via de uitgever en boekhandel.

Download een preview