UU-honourstudenten maken podcast ‘Loop ik nou over dode mensen?’

De honourstudenten Anne Jaegers, Tristan Hofkes, Gijs IJpelaar en Eva Luberti © Menno Bausch
V.l.n.r. Anne Jaegers, Tristan Hofkes, Gijs IJpelaar en Eva Luberti. © Menno Bausch

“Stel je voor: je loopt door de kerk en op de grond zie je een grafmonument, helemaal uitgesleten door duizenden schuifelende voetjes. En je vraagt je af: ligt daar nou iemand onder? Loop ik nu over dode mensen?” begint de podcast die de honourstudenten Tristan Hofkes, Anne Jaegers, Eva Luberti en Gijs IJpelaar samen met kunsthistoricus Sanne Frequin maakten. De studenten nemen ons mee op ontdekkingstocht door de wereld van de middeleeuwse grafmonumenten.

Middeleeuwse grafmonumenten

Hofkes, Jaegers, Luberti en IJpelaar volgden in het kader van het Humanities Honours Programma de Tutorial Terreinverkenning bij Frequin. “Voor iemand met een passie voor middeleeuwse grafmonumenten was het onderwerp van de tutorial natuurlijk al snel gevonden!” zegt Frequin lachend. Zelf doet ze al jarenlang onderzoek naar de monumenten.

In de middeleeuwen was de dood dichterbij dan tegenwoordig. Mensen werden gemiddeld maar zo’n veertig jaar oud, Europa werd geteisterd door hongersnoden en de kindersterfte was erg hoog. Na hun dood wilden middeleeuwers laten zien dat ze naar de regels van God hadden geleefd en dat deden ze via de grafmonumenten die ze nalieten. Ook geboden ze hun nabestaanden voor hen te bidden, in de hoop dat dat hun tijd in het vagevuur zou verkorten en ze snel een plaatsje in de hemel konden krijgen.

Podcast ‘Loop ik nou over dode mensen?’

“Naast de traditionele onderzoeks- en schrijfvaardigheden, wilde ik ook graag dat ze andere skills zouden ontwikkelen die belangrijk zijn voor academici”, vertelt Frequin. “En de studenten wilden jongeren kennis laten maken met middeleeuwse grafmonumenten, op een moderne manier.” Het idee voor een podcast was dan ook al snel geboren. Uit Medieval Memoria Online, de UU-database met middeleeuwse objecten en teksten rondom de dodengedachtenis, kozen de studenten het item dat hen het meest aansprak, om zich er vervolgens helemaal in te verdiepen.

Opgepikt door de media

De studenten waren enthousiast en wilden een zo mooi mogelijk product neerzetten. Daarom schreven ze het fonds Stichting tot Nagedachtenis aan, met een verzoek voor een bijdrage waarmee ze de podcast professioneel konden laten editen. Dat is gelukt. “Inmiddels is de podcast al door verschillende media opgepikt”, vertelt Frequin trots. “Er stond een stuk in de Telegraaf en ze zijn binnenkort te gast bij Focus Wetenschap op NPO Radio 1!”