De Onderstroom met Sonja Bekker over de Europese Unie en sociale rechtvaardigheid

In deze aflevering van de podcast De Onderstroom, spreekt Sonja Bekker onder meer over de rol van eerlijk werk en sociale zekerheid in de Europese Unie. Sonja Bekker is verbonden aan Future of Work bij de Universiteit Utrecht.

De Onderstroom is een zelfstandige denktank en politiek platform voor progressief Nederland, deze aflevering past een seizoen van podcasts over sociaal Europa. Dr. Sonja Bekker onderzoekt de arbeidsmarkt en sociaal beleid in een Europese context. Vaak schrijft ze over zogenoemde 'atypische' werknemers, zoals werknemers met een tijdelijk contract, deeltijdwerkers, jongeren of mensen die met hun baan niet genoeg verdienen om boven de armoedegrens uit te komen. Zij hebben vaak een kwetsbare positie op de arbeidsmarkt.

Juridische dimensie van Sociaal Europa

We moeten de EuropeseUnie als een #coach zien, zeggen de sprekers in deze aflevering. In plaats van opleggen van hoe landen moeten opereren, moet het juridische kaders bieden die landen zelf in staat stelt om het welzijn van hun burgers te bevorderen.
Tijdens de podcast gaan Veronique ScharwächterBart van de Giessen en Kiza Magendane in gesprek met jurist Sonja Bekker over de juridische dimensie van Sociaal Europa. Bekker is universitair hoofddocent Europese Recht en Sociaal Beleid aan de Universiteit Utrecht Utrecht University.