Fotografie

Onze beeldtaal is een belangrijk onderdeel van onze visuele stijl.
Beelden brengen onze verhalen tot leven en ondersteunen onze boodschap.

Sharing science, shaping tomorrow

We willen onze visuele stijl versterken met krachtige beelden die onze verhalen tot leven brengen en onze boodschap ondersteunen. Een consistente beeldtaal is essentieel om duidelijk te maken waar de Universiteit Utrecht voor staat.
Een goed gekozen foto of illustratie maakt indruk en vertelt een verhaal. Ga voor impact en neem de nodige tijd om te beslissen welk beeld je gebruikt.

Tip: Kun je geen goed beeld vinden?
Wissel dan af met een grafisch beeld of kies er eens voor om geen beeld te gebruiken.

De Universiteit Utrecht is de plek waar mensen elkaar ontmoeten en waar iedereen kan bijdragen aan een duurzame toekomst.
Iedereen is welkom, of je nu een student, wetenschapper, onderzoeker, medewerker, bestuurder, burger of ondernemer bent.

In onze fotografie willen we laten zien wat ons bijzonder maakt. We zijn geïnteresseerd, betrokken en nieuwsgierig naar verschillende perspectieven, en dit komt tot uiting in onze beelden.

Onze beelden voelen open, authentiek en laten echte mensen zien zoals ze zijn. Soms van dichtbij, soms in een specifieke situatie.

Kernwoorden: Open blik, warm, optimistisch, menselijk, divers, authentiek, in het moment

Richtlijnen

Voor ieder type fotografie gelden andere richtlijnen. Hieronder staan richtlijnen voor de meest voorkomende soorten fotografie bij de universiteit.

Portretfotografie

In de categorie portretfotografie onderscheiden we 2 verschillende soorten portretten:
1. de Mens van dichtbij
2. de Mens in context

Ieder type beeld heeft zijn eigen toepassing en kwaliteiten. Bij het kiezen van het juiste beeld is het belangrijk om te bedenken wat je wilt vertellen en of het past in de context van het verhaal.

1. De mens van dichtbij

Hier ontmoeten we een diversiteit aan mensen, van studenten tot onderzoekers en van onderwijzers tot burgers. Ze vormen de kern van onze universiteit en de reden waarom we er zijn.

Op dit beeldniveau zien we de hoofdrolspelers die ons verhaal vertellen of ondersteunen. We spelen met scherpte en diepte en leggen de focus op het individu, de mens staat altijd centraal. Een open blik nodigt uit tot verbinding.

We gebruiken verschillende perspectieven, tonen diversiteit en laten zien dat iedereen welkom is.

2. De mens in context

We doen een stap achteruit en zien personen in een situatie, we zien wat ze doen en waar de actie plaatsvindt. De context speelt een belangrijke rol.

Beelden op dit niveau laten zien hoe ideeën voor de toekomst werkelijkheid worden en hoe theorie in de praktijk wordt gebracht. We zien personen in omgevingen die passen bij het onderwerp: in de bibliotheek, in collegezalen, voor universiteitsgebouwen, maar ook in de natuur of in de samenleving.

Ze werken, zijn in gesprek, doen onderzoek en vormen de toekomst. We leggen ‘echte’ momenten vast. De sfeer is ontspannen, spontaan en authentiek.

Reportage- en evenementsfotografie

Een reportagefoto legt één moment vast, waarbij de afgebeelde handeling of gebeurtenis nadrukkelijk de focus heeft. Ook foto’s van evenementen scharen wij onder reportagefotografie.

Het doel is om gebeurtenissen op een dynamische wijze in beeld te brengen. Een reportagefoto is in principe niet geposeerd, behalve bij een handdruk, het doorknippen van een lint of een ander specifiek fotomoment.

Campusfotografie

We willen de Universiteit Utrecht op een bruisende en levendige manier laten zien. Zorg dat de campussen en faculteiten gefotografeerd worden met mensen die gebruik maken van de locaties. De mensen maken immers de universiteit.

Voor architectuur- en interieurbeelden, waarbij het specifiek gaat om de bouwstijl of het ontwerp, geldt deze richtlijn niet.

Fotomateriaal zoeken of laten maken

Heb je behoefte aan goed beeld? Dit zijn de drie opties:

1. Materiaalbank Universiteit Utrecht

De Universiteit Utrecht heeft een eigen materiaalbank met foto’s conform de huisstijl. De materiaalbank is dé plek waar alle audiovisuele bestanden binnen de Universiteit Utrecht opgeslagen en gestructureerd zijn. De materiaalbank bestaat uit een Catalogus, een aantal afgeschermde mappen (kluizen) en een archief. Materiaal in de Catalogus is voor alle UU medewerkers zichtbaar, en is direct downloadbaar.   

Je bent als gebruiker zelf verantwoordelijk of een beeld conform AVG en auteursrecht gebruikt mag worden. In principe voldoet materiaal in de Catalogus aan de AVG-normen en kan het dus rechtmatig worden gebruikt. De UU heeft voor de meest voorkomende communicatiedoelstellingen in de meest gangbare communicatiemiddelen Gerechtvaardigd Belang als AVG-grondslag. Zie de intranetpagina audiovisueel materiaal en AVG waarvoor en in welke communicatiemiddelen beelden precies gebruikt mogen worden.

2. Stockfotografie

Geen geschikte foto gevonden in de materiaalbank? Dan kan stockfotografie een uitkomst bieden. De Universiteit Utrecht heeft een abonnement bij iStock. Neem om hiervan gebruik te maken contact op met de communicatieafdeling van je faculteit.

Een nadeel van stockfotografie is vaak dat de beelden niet authentiek overkomen, en daarmee niet recht doen aan het beeld dat wij van de universiteit willen overbrengen. Wees daarom kritisch in je selectie van stockbeelden.

Stockbeelden mogen uitsluitend gebruikt worden onder voorwaarden die vooraf zijn afgesproken met het stockbureau. Degene die een stockbeeld publiceert is zelf verantwoordelijk voor het naleven van de gebruikersafspraken met het stockbureau.

3. Fotografie in opdracht

Als de materiaalbank en stockfotografie geen uitkomst bieden, kan een opdracht verstrekt worden aan een fotograaf. Alle informatie hiervoor vind je op de intranetpagina: hoe zet ik een opdracht uit bij een maker? Voor freelance fotografen kan het Brandteam adviseren. Ga niet direct zelf aan de slag maar vraag altijd eerst advies aan de communicatieafdeling of -adviseur van het universiteitsonderdeel waar je werkzaam bent.

Beelden toepassen

Bij het toepassen van beelden is het belangrijk om rekening te houden met het medium waarvoor ze worden gebruikt. Of het nu om de site, social media posts of drukwerk gaat, ieder middel vraagt wat anders van het beeld dat gebruikt gaat worden.

Tip: Een header op de website is smal en breed, dit betekent dat de bovenkant en de onderkant van een beeld wegvallen. Kies bij een header een beeld waarbij niets verloren gaat tijdens het bijsnijden.

Loop je vast bij het kiezen van een beeld? Geen zorgen! Je kunt altijd terecht bij iemand uit het Brand Team.