"Stel je open. Kijk naar wat de ander wel kan."

Denise Langreder is lid van het Platform Onbeperkt Studeren, een platform voor studenten met een functiebeperking, dat grotendeels uit ervaringsdeskundigen bestaat.

"Diversiteit en inclusie betekenen voor mij dat iedereen welkom is. Het maakt niet uit welke liefdesvoorkeur je hebt, welk geslacht je bent, welke afkomst je hebt of dat je bijvoorbeeld een functiebeperking hebt - wat mij betreft doet iedereen mee. Zo creƫer je een diverse samenleving.

Ik heb het idee dat er voornamelijk nog gedacht wordt in wat er niet kan, en zodra je afwijkt van de vaste richtlijnen, hoor je daar niet bij of kom je dingen tegen die niet mogelijk zijn.

Maar ik zou mensen juist willen uitdagen om zich open te stellen en te kijken naar wat de andere denkt. Kijk niet naar wat diegene niet kan, kijk naar wat diegene wel kan. Geef er de handvaten aan en ga met elkaar in gesprek. Wat kan iemand nu nog niet, maar met een hele kleine aanpassing dat geen problemen oplevert voor de rest van de studenten of voor de eindtermen, wel kan?"