Een echte creatieve aanvulling op ons team

Jesper Winkel (30 jaar) werkt sinds twee jaar bij de Universiteit Utrecht. Hij startte bij Sociale Wetenschappen als onderzoeksassistent en nu werkt hij bij Geowetenschappen via de Participatiewet. Deze wet moet ervoor zorgen dat meer mensen werk vinden, ook mensen met een arbeidsbeperking. Mirjam van Kan is Hoofd onderzoekbeleid van de Faculteit Geowetenschappen en Jespers leidinggevende. Ze vertelt:  ”We hadden drie sollicitanten voor de functie en Jesper stak er echt met kop en schouders bovenuit.”

Jesper Winkel en Mirjam van Kan
Mirjam van Kan en Jesper Winkel

Bij Geowetenschappen werkt Jesper veel met het programma Praise. Dit is een ‘grand tracking tool’. Mirjam legt uit: “Als onderzoekers een beurs aanvragen, houden we dat bij in dit systeem zodat we weten wat er aangevraagd wordt. Bij toekenning of afwijzing van een projectaanvraag  verandert de status in het systeem. Praise is voor ons een nog nieuw systeem en we hebben wat achterstanden om alle gegevens er in te krijgen en daar helpt Jesper bij.” Jesper: “Ik krijg meestal opdrachten via de mail over projecten die nog missen in het systeem of bijvoorbeeld projectnummers die toegevoegd moeten worden. Ook voeg ik contracten of budgetteringen toe, dat kan ik in mijn eigen tempo doen en dat werk ik dan rustig aan af.“

Creatief en zelfstandig

Begin dit jaar werd duidelijk dat de collega’s van het Research Support Office er niet aan toe kwamen om alle aanvragen goed in Praise te krijgen. Dit komt omdat er veel deadlines zijn. Veel dingen moeten morgen af, of eigenlijk gisteren al. “Het is heel fijn dat Jesper nu alle collega’s van het research support office ondersteunt, zodat de achterstand wordt weggewerkt en we dit systeem echt kunnen gaan gebruiken.”, aldus Mirjam. “Jesper helpt ook met administratie. Zo heeft hij bijvoorbeeld geholpen met het opruimen van de O-schijf. Soms krijgen we extra informatieverzoeken dus dan is het fijn dat er iemand is die wat extra tijd heeft.”, vindt Mirjam. “We hebben gekeken of we iemand gingen aannemen in de reguliere administratieve functie of dat we gingen werven in de pool van participatiemedewerkers. Omdat we een nieuw takenpakket konden creëren hebben we gezocht in de pool van participatiemedewerkers.”

Creatief bezig zijn vindt Jesper het leukst aan zijn werk. Er zijn best nog wel wat issues met het systeem omdat het nog niet allemaal naar behoren functioneert en dat probeert hij dan met een creatieve omweg op te lossen.  “Als hij dingen nog niet kent dan schrijft hij het op en dan gaat hij het daarna zelf uitzoeken. Jesper is heel zelfstandig.”, aldus Mirjam.

Werken met sociale angst

Jesper begon zeven jaar geleden als vrijwilliger in een buurthuis om wat werkervaring op te doen en om werkritme te creëren. Hij startte met twee uur in de week en bouwde op naar vierentwintig uur in de week. Hij was verantwoordelijk voor de public relations  binnen het buurthuis en maakte flyers en video’s. Daarna is hij met hulp van het UWV een participatieplek gaan zoeken en bij de UU terechtgekomen. Jesper doet nog een dag per week vrijwilligerswerk in het buurthuis dat nu van het Enik Recovery College is.

Mirjam vertelt over de samenwerking met Jesper: “In het begin was ik veel te enthousiast, want ik had niet goed door wat zijn beperking was. Dit had ik ook niet gevraagd tijdens het sollicitatiegesprek. Ik had Jesper op zijn eerste werkdag meegevraagd om samen met een paar collega’s te gaan lunchen, maar hij gaf later heel goed aan dat hij dit eigenlijk iets te spannend vond. Hij kletst zo lekker, dus ik had eigenlijk niet verwacht dat dat samen lunchen ingewikkeld voor hem was.” Mirjam en Jesper hebben nu afgesproken dat hij mee kan lunchen als hij dat wil. Sociale situaties zijn namelijk niet makkelijk voor Jesper, want hij heeft een zware sociale angststoornis en posttraumatische stress. Door zijn sociale angst heeft hij wat meer tijd nodig om aan mensen te wennen. En door onzekerheid vindt hij het ook lastiger om dingen te vragen. “Hoe meer mensen er zijn, hoe meer ik stil val.” Jesper voelt zich dus fijner in een kleinere groep. Op een kamer zitten vaak maar twee of drie mensen. “Dat gaat allemaal heel goed gelukkig”, aldus Jesper.

Kijk verder dan het cv

Mirjam had onlangs tijdens de lunch een leuk gesprek met een HR collega. Deze collega vertelde dat er nu achtentwintig  participanten interesse hebben in een baan  bij de UU. “Deze participatiemedewerkers staan dus in het bestand en misschien kunnen we hen iets aanbieden. Het is heel belangrijk om met deze mensen in gesprek te gaan om te kijken waar hun sterke punten liggen. Ik had misschien niet direct Jesper gekozen op basis van zijn cv alleen. Het is dus belangrijk dat je verder kijkt dan een cv.” volgens Mirjam. “Niet iedereen volgt het reguliere pad en dan kun je je afvragen of een cv wel het juiste medium is.”, aldus Mirjam. Jesper wil in ieder geval nog lang binnen de UU te werken want hij voelt zich op zijn plek.

Door Inclusiecorrespondent Myra-Lot Perrenet

Informatie voor medewerkers

Ben je medewerker bij de Universiteit Utrecht en wil je een participatiewerkplek creëren of participant begeleiden? Bekijk de informatievoorziening hierover op intranet: Werkplek creëren voor een participant.