Regulering van werk in het tijdperk na corona

Erik Stam

"Regulering van werk moet erop gericht zijn dat iedereen de mogelijkheid heeft om zijn eigen reddingsboei in huis te hebben", betoogt hoogleraar en econoom Erik Stam van de Universiteit Utrecht.

"Het coronavirus en de aanpak ervan zorgen voor grote schokken in de wereld van werk. Velen kunnen hun normale werk niet meer uitvoeren. Anderen moeten dat op een andere manier doen, vaak vanuit huis", schrijft Erik Stam in een opiniestuk op Zipconomy.

Stam is hoogleraar Strategie, Organisatie en Ondernemerschap aan de Universiteit Utrecht, daar ook verbonden aan de Future of Work hub én hij was lid van de commissie Borstlap, een onafhankelijke commissie die in opdracht van de regering de regulering van werk heeft onderzocht.

"Op korte termijn zet de overheid in op een ‘tijdmachine’ met een ‘bazooka’ aan financiële steunmaatregelen", vervolgt Stam. "Met grote snelheid en enorme solidariteit helpt het kabinet grote groepen met inkomenssteun door een hopelijk korte, maar zeer heftige economische schok. Met andere woorden: de overheid voorkomt een diepe val. Maar hoe zit het met de wendbaarheid van werkenden en arbeidsorganisaties? (...). Werkenden en bedrijven moeten in de toekomst meer aan financiële weerbaarheid doen."