Reflecties op de GDS-workshop: Covid-19, ventilation norms & measuring CO2

Instituties, vertrouwen en bewijs op basis van data

In het kader van de SIG Principles by design organiseerden universitair docent Media- en Cultuurwetenschappen Karin van Es en promovendus Tim de Winkel eind september 2021 een workshop over Covid-19, ventilatienormen, en het meten van CO2. Van Es en De Winkel wierpen vragen op over de rol van instellingen en de verspreiding van (des)informatie, en over het vermogen van creatieve processen om vertrouwen op te bouwen en expertise te leveren. In deze blog bieden zij een eerste reflectie op deze onderwerpen door te verkennen hoe wantrouwen in richtlijnen van de overheid en de onkritische implementatie daarvan door de universiteit hebben geleid tot de organisatie van de workshop. Vervolgens bespreken zij de interventie van de workshop zelf op deze zaken.

De volledige blog is te lezen in het Engels.