Kweek op school niet alleen maar 'nette burgers'

© iStockphoto.com/Vliet

Het is cruciaal dat jongeren in burgerschapsonderwijs ook leren dat ze in protest kunnen komen, zegt dr. Wim de Jong in het NRC (11 juni). "Kweek op school niet alleen maar 'nette burgers'."

Burgerschapsonderwijs voor de brave burger

De Jong reageert op het voornemen van minister voor Basis- en Voortgezet Onderwijs en Media Arie Slob om meer vorm en samenhang te geven aan burgerschapsonderwijs. Een goed voornemen volgens De Jong, maar kinderen moeten daarin ook ervaren dat ze binnen een democratie zelf invloed kunnen uitoefenen. Hij bekritiseert het voorstel van Slob, dat teveel gericht zou zijn op conformisme aan maatschappelijke normen, en het kweken van 'nette burgers'.

Democratie zelf leren vormgeven

"Burgerschapsonderwijs wordt echter geen succes als leerlingen niet leren zelf vorm te geven aan de democratie," stelt De Jong. Onderwijs moet volgens hem niet alleen gaan over het voorkomen van problematisch gedrag, maar ook over een kritische houding ten aanzien van het systeem. "Democratische waarden zijn niet take it or leave it, maar leven en ontwikkelen zich dankzij onszelf. Als we alleen conformistische burgers kweken, brengen we de democratie juist om zeep," aldus De Jong.