Blog - Jaap Mondt over zijn donatie via de Hofvijverkring

"Maandag 27 maart was een dag waar ik met een goed gevoel naar terug kijk. Niet alleen van wege de Dies die zoals gewoonlijk interessant was met een uitstekende dieslezing, maar vooral door drie gebeurtenissen die die dag plaats vonden. Deze waren ’s morgens een lezing van Ator Ashoti over haar promotie, ’s middags een mededeling van de staatssecretaris en ’s avonds een NOS-onderwerp op internet. Ik zal deze gebeurtenissen in omgekeerde volgorde beschrijven.

Op internet verscheen het verhaal van een moeder over haar eerste zoon, die in eerste instantie gezond leek. Echter na enige tijd bleek dat hij toch wat moeilijk bewegen kon.  Als hij op zijn rug lag moest hij eerst moeizaam op zijn buik gaan liggen, dan op handen en voeten kruipen om uiteindelijk pas na vijf minuten op te staan. Vreemd, wat was hier aan de hand? Na nader onderzoek bleek dat hij de ziekte van Duchenne had, een uiteindelijk dodelijke spierziekte. Na een rolstoel volgde kunstmatige beademing en uiteindelijk een hart-longmachine en de dood op 22-jarige leeftijd. Kort na de eerste, was een tweede zoon geboren en al spoedig bleek dat hij dezelfde ziekte had met hetzelfde gevolg. De ouders hadden graag een derde, nu echt gezond, kind gewild maar durfden dat niet aan. Zij hoopten dat snel vordering gemaakt zou worden in medisch onderzoek, dat echter belemmerd werd door het verbod onderzoek te doen met menselijk embryo cellen.

De tweede gebeurtenis was dat op die dag in het nieuws de mededeling verscheen dat het ministerie toestemming had gegeven om menselijke embryo cellen voor onderzoek te gebruiken.

Ator Ashoti
Ator Ashoti werkt voor het Hubrecht Institute in Utrecht. Zij ontvangt een subsidie van de Hofvijverkring.

Maar interessant was juist de eerste gebeurtenis, de lezing van Ator Ashoti die morgen. Zij doet namelijk onderzoek naar deze ziekte in het Hubrecht Institute van de Universiteit Utrecht. Daar is zij, met anderen, al in staat het gen van deze ziekte te localiseren en met nano-technology het zieke gen te repareren. Dat kan dus al gedaan worden, echter alleen met (embryo)cellen van muizen vanwege de tot nu toe wettelijke restrictie. De lezing was in het kader van de Haagse Hofvijverkring. Ator heeft namelijk een subsidie van de Hofvijverkring gekregen om naar UCLA te gaan, waar men op dat gebied al ervaring heeft met menselijke stam cellen.

Deze toevallige samenloop van drie gebeurtenissen op één dag, maakte het een bijzondere dag voor mij en ik was verheugd dat dit onderzoek mede mogelijk gemaakt is door mijn bijdrage als donateur van de Hofvijverkring."

Jaap Mondt is alumnus van de Universiteit Utrecht en is lid van de Hofvijverkring.