Zeven veelgestelde vragen van scholen over hun onderwijsresultaten

Middelbare scholen werken in de klas met een laptop
Picture by Arthur Krijgsman

Op middelbare scholen gaan er regelmatig vragen, twijfels of vermoedens rond in de lerarenkamer over de onderwijsresultaten. We merken dat leraren vaak tegen dezelfde soort vragen aanlopen. Welke vragen zijn dit, en wat kun je doen om ze te beantwoorden?

De zeven veelgestelde vragen

1. Stromen leerlingen na een langere ‘brede brugklas’ beter door?
  2. Hoe gaat het verder met onze leerlingen na opstroom?
  3. Wat is de oorzaak van de tegenvallende examenresultaten op dit vak? Was dit te voorspellen?
  4. Waarom scoren leerlingen zo slecht op deze toets? Waar vallen ze op uit?
  5. Wat is het profiel van onze afstromende leerlingen?
  6. Is er een verschil in de scheikundecijfers van leerlingen met wiskunde A en met wiskunde B?
  7. Als leerlingen tegen het vakadvies in toch (bijvoorbeeld) natuurkunde kiezen in de bovenbouw, hebben ze dan een grote kans om hierop te zakken?

Onderbuikgevoel meten

Het kan zijn dat je als leraar een bepaald ‘onderbuikgevoel’ hebt over het hoe en waarom, maar hoe meet je of dit gevoel klopt? Om dit soort vragen goed te beantwoorden, is het belangrijk om een stapsgewijze aanpak te volgen, en geen zaken over het hoofd te zien.

Zo heb je bij de eerste vraag ook data nodig van vóór de invoering van de brede brugklas. En bij het beantwoorden van de laatste vraag is het belangrijk om ook leerlingen met een positief vakadvies mee te nemen in je analyse. Daar zitten misschien ook ‘zakkers’ tussen. Wil je weten waarom leerlingen slecht scoren op een bepaalde toets? Dan doe je een toetsanalyse, waarbij je eerst een toetsmatrijs maakt.

Aan de slag met de data in school

Wil je meer zicht op de resultaten van je leerlingen, zodat je hier op kunt inspelen in je onderwijs? Of achterhalen of je ‘onderbuikgevoel’ klopt? Doe dan mee met de cursus Data in de school.

In deze cursus leer je hoe je een goede vraag formuleert vanuit een praktijkprobleem, en hoe je deze vervolgens stap voor stap kunt beantwoorden. De ervaren trainers begeleiden je met je (school)eigen vragen en (eenvoudige) analyses. De cursus start op 2 november.

Meer informatie en aanmelden

Contact

Wil je meer weten over de cursus Data in de school? Neem dan contact op met Claudy Oomen of Judith Loopers.