Wolfgang Seibel gasthoogleraar USBO

Wolfgang Seibel
Foto: Universiteit van Konstanz

Wolfgang Seibel, emeritus-hoogleraar bestuurskunde aan de Universiteit van Konstanz, is benoemd tot gasthoogleraar bij het departement Bestuurs- en Organisatiewetenschap (USBO). Seibel heeft een breed scala aan interesses binnen de bestuurskunde, die samenkomen in zijn fascinatie voor hoe bureaucratische organisaties (en systemen) werken, hoe ze omgaan met ongewone druk, in moeilijke omstandigheden, en: hoe ze kunnen falen. Dit heeft geleid tot baanbrekende studies over bijvoorbeeld de bezettingen door nazi-Duitsland en vervolgingen in landen als Nederland en Denemarken, over VN-vredesoperaties, en over de paraatheid bij, en de reactie op overstromingen. Zijn meest recente werk gaat over de vraag hoe het falen van overheidsorganisaties in correct bureaucratisch handelen, bijdraagt aan het ontstaan van grootschalige ongevallen (rampen door mensenmassa's, instortende gebouwen, enz.).

Het departement Bestuurs- en Organisatiewetenschap is zeer verheugd Wolfgang Seibel te mogen ontvangen. In de woorden van Paul 't Hart: We werken al heel lang samen en hij is een vriend. Sommigen van ons hebben misschien nog met hem gewerkt tijdens zijn relatief recente periode als bezoeker van ons Successful Public Governance onderzoeksteam, en herinneren zich misschien hoe slim, vindingrijk, warm en genereus hij als wetenschapper is.

Wolfgang Seibel

Wolfgang Seibel is emeritus hoogleraar in Politiek en Openbaar Bestuur in Konstanz en Adjunct Professor in de Bestuurskunde aan de Hertie School, Berlijn. Hij studeerde politieke wetenschappen en bestuurskunde aan de universiteit van Marburg en de Deutschen Universität für Verwaltungswissenschaften, Speyer. Seibel promoveerde aan de Universiteit van Kassel (1982) waar hij ook zijn onderwijsbevoegdheid in politieke wetenschappen verwierf (1988). Hij was gasthoogleraar aan het Institut für Höhere Studien (1992) in Wenen, de University of California in Berkeley (1994), Stanford University (2014), de Central European University (2016), de University of Pretoria (2017) en de Universiteit Utrecht (2019/20). Twee keer was hij tijdelijk lid van het Institute for Advanced Study in Princeton (School of Social Science 1989/90, School of Historical Studies 2003), en Fellow van het Wissenschaftskolleg zu Berlin (2004/2005) net als van het Stellenbosch Institute for Advanced Study (STIAS, 2019).

Seibel is een van de belangrijke onderzoekers in het Cluster of Excellence 2035, "The Politics of Inequality", en lid van hetZentrum für Kulturwissenschaftliche Forschung (ZKF). Sinds 2009 is hij tevens lid van de Heidelberger Akademie der Wissenschaften.

Collapsing Structures and Public Mismanagement

Het nieuwste boek van Wolfgang Seibel is getiteld Collapsing Structures and Public Mismanagement. Dit open access boek gaat over wanbeleid van overheidsinstanties als levensbedreiging. Instortende bruggen en gebouwen doden mensen en laten vaak nog veel meer gewonden achter. Dergelijke rampen komen niet uit de lucht vallen en zijn ook niet louter technisch van aard, aangezien bouw en onderhoud onderworpen zijn aan veiligheidsvoorschriften en handhaving door overheidsinstanties. In het boek analyseert Seibel vier relevante gevallen uit Australië, Nieuw-Zeeland, de VS en Duitsland. In plaats van de nadruk te leggen op het bekende ziektebeeld van de bureaucratie als een potentiële bron van rampen, zo betoogt dit boek, moeten we leren preventief te kijken naar het neutraliseren van bedreigingen voor de integriteit en naar het versterken van het verantwoordelijkheidsgevoel bij overheidsambtenaren.

Het boek is resultaat van het onderzoeksproject "Black Swans in Public Administration: Rare Organizational Failure with Severe Consequences", gefinancierd door de Duitse Onderzoeksstichting (DFG).

Lees meer over dit boek