Verslag van de workshop “Critical Views on Stereotypes: An Interdisciplinary Conversation”

LGBT © iStockphoto.com/FatCamera
© iStockphoto.com/FatCamera

Op woensdag 24 februari 2021 vond de workshop “Critical Views on Stereotypes: An Interdisciplinary Conversation” plaats. De workshop, georganiseerd door Gender and Diversity Hub-leden dr. Kathrin Thiele, dr. Lorena Sosa en dr. Alexandra Timmer, bracht interdisciplinaire perspectieven bij elkaar over stereotyperingen.

Discussies over stereotyperingen

De workshop scheen licht op queer, antiracistische, dekoloniale en anti-hegemonische discussies over stereotyperingen. De sessie bestond uit drie panels waarin academici en niet-academici hun werk over stereotypering vanuit verschillende perspectieven presenteerden. Hierdoor hield de workshop zich bezig met interdisciplinaire en intersectionele opvattingen om de huidige en overheersende benaderingen van stereotypering te problematiseren.

Inzicht in stereotypen in verschillende disciplines

De eerste sessie, “Understanding stereotypes across disciplines”, bracht multi-perspectieve en interdisciplinaire discussies en interventies op gang waarin stereotypen en stereotyperingen kritisch werden aangepakt. De eerste spreker van het panel, Ochy Curiel (Gender Studies, Universidad Nacional de Colombia), sprak over de noodzaak voor de ontwrichting en de zoektocht naar het dekoloniseren van gender- en diversiteitskwesties. Hierna sprak Sophie Withaeckx (Filosofie, Universiteit Maastricht) over Homi Bhabha's definitie van "stereotyping as colonial discourse" en hoe deze theorie ons kan helpen kritisch na te denken over discoursen over diversiteit in het hoger onderwijs. Ten slotte bracht Lourdes Peroni (Human Rights, Sheffield Hallam University) ter sprake hoe genderstereotypen de politieke rechten van vrouwen beïnvloeden in de context van het Paraguayaanse parlement. Je kunt de sessie terugkijken in de via de bovenstaande video. Houd er rekening mee dat de presentatie door Ochy Curiel in het Spaans is.

Stereotypering van lichamen

De tweede sessie onderzocht de representaties en stereotyperingen van lichamen in relatie tot aspecten als seksualiteit, ras, abilitieit en esthetiek, en ging in op hun sociaal-politieke consequenties. Yofi Tirosh (Rechten, Universiteit van Tel Aviv / Sapir Academic School of Law) deelde enkele inzichten die naar voren kwamen toen ze twee van haar onderzoeksgebieden naast elkaar legde: ten eerste de kwestie van lichaamsgewicht als onderwerp van vooringenomenheid, bezwaar en morele paniek. Ten tweede, het snel uitbreidende fenomeen van uitsluiting van vrouwen in Israël waarbij vrouwen of niet mogen deelnemen, of worden gescheiden van mannen in openbare ruimtes en activiteiten. De tweede spreker van de sessie, Yousra Benfquih (Hannah Arendt Institute), sprak over de hardnekkige stereotypen van de islamitische hoofddoek vanuit een postkoloniaal perspectief. Je kunt de sessie terugkijken in de bovenstaande video.