Verbouwing Earth Simulation Lab tot duurzaam onderzoekslaboratorium gestart

Op de Duurzame UU-dag 2016, dinsdag 11 oktober, is de verbouwing van het voormalige Robert J. van de Graafflaboratorium tot Earth Simulation Lab (ESL) officieel gestart. CvB lid Anton Pijpers, directeur V&C Dries Berendsen, decaan Geowetenschappen Piet Hoekstra en directeur bedrijfsvoering Geowetenschappen Chris Marcelis stootten met een balk door de muur heen en markeerden hiermee de start van de verbouwing. Wetenschappers van de Universiteit Utrecht doen begin 2018 in het ESL onderzoek in een topomgeving. Verschillende groepen van de faculteit Geowetenschappen ontmoeten en inspireren elkaar dan in een duurzame setting. In het ESL worden namelijk duurzame en innovatieve maatregelen genomen om met het gebouw de BREEAM-score ‘Excellent’ te bereiken.

Op de Duurzame UU-dag 2016, dinsdag 11 oktober, is de verbouwing van het voormalige Robert J. van de Graafflaboratorium tot Earth Simulation Lab (ESL) officieel gestart (Foto: Hans van Leeuwen)

Hergebruik is grootste troef

Het voormalige Robert J. van de Graafflaboratorium, een betonnen kolos uit de jaren ’60 dat een deeltjesversneller huisvestte, leek volstrekt ongeschikt voor hergebruik. Toch wisten technisch adviesbureau ABT en Barcode Architects het met hun ontwerp te transformeren tot een modern en duurzaam laboratorium. Het gebouw is volledig gestript, en wordt daarna weer opgebouwd. Door slim om te gaan met de bestaande ruimtes en energie-efficiënte ontwerpoplossingen scoort het ontwerp 76% op de BREEAM duurzaamheidsschaal van de Dutch Green Building Council. Daarmee verdient het ruimschoots de 4 sterren op een schaal van 5, ofwel de kwalificatie ‘Excellent’. De dubbele gevel en aansluiting op de warmte-koudeopslag (wko) zijn enkele voorbeelden waaraan we deze 4 sterren kwalificatie te danken hebben.

Hoogwaardig onderzoek in ESL

Het doel om het onderzoek en onderwijs van de Universiteit Utrecht op een hoger niveau te krijgen, krijgt in het ESL gestalte. We worden immers geconfronteerd met grote maatschappelijke uitdagingen zoals klimaatveranderingen, en de universiteit wil via interdisciplinaire samenwerking bijdragen aan het vinden van oplossingen voor complexe problemen. Twee departementen van de faculteit Geowetenschappen zullen een deel van hun onderzoek uitvoeren in het ESL: het departement Aardwetenschappen, met onderzoek naar de aarde als systeem, en het departement Fysische Geografie, met onderzoek naar kust- en bodemdegradatieprocessen.

Universiteit Utrecht en duurzaamheid

Sustainability, een van de vier strategische thema’s van Universiteit Utrecht speelt een belangrijke rol binnen onderzoek, onderwijs, valorisatie en bedrijfsvoering. De universiteit neemt haar maatschappelijke verantwoordelijkheid om in ecologisch, economisch en sociaal opzicht een actieve bijdrage te leveren aan een duurzame samenleving. Ook ziet de Universiteit Utrecht het als onderdeel van haar maatschappelijke taak om studenten en medewerkers bewust te maken van de uitdagingen op het gebied van duurzaamheid, en middels onderzoek bij te dragen aan oplossingen voor deze uitdagingen.

Meer informatie over Sustainability
Meer informatie over de Duurzame UU