Verbeterde IVF-procedures bij schapen

Bij de faculteit Diergeneeskunde werkt Bart Gadella met collega’s aan een IVF-procedure voor schapen waaruit embryo’s van hoge kwaliteit worden geproduceerd. Daarvoor werkt hij samen met Tamara Leahy en collega-onderzoekers van de Universiteit van Sydney.

“We proberen het bevruchtingsproces beter te begrijpen”, zegt Bart Gadella, die het onderzoeksteam in Utrecht leidt. “In Utrecht zijn we tevens bezig om het IVF -proces te verbeteren bij koeien. Als dat lukt, biedt dat commerciële kansen.”

Fluorescerende test

“Wij hebben in Sydney een nieuwe fluorescerende test ontwikkeld om cholesterol te meten in spermamonsters. Deze test is gebruiksvriendelijk, betaalbaar en betrouwbaar.” Onder leiding van Bart Gadella werkte promovenda Naomi Bernecic van de Universiteit van Sydney zes maanden lang in Utrecht om de test te valideren. Hierbij waren de metingen verricht door Jos Brouwers essentieel. Deze metingen konden alleen in Utrecht gedaan worden op de massa spectrometers van de Lipidomics Faciliteit. Brouwers was in staat om zeer kleine veranderingen in de hoeveelheid cholesterol moleculen per spermacel te meten. Hiermee kon de al eerder ontwikkelde fluorescente cholesterol test gevalideerd worden.

Het samenwerkende onderzoeksteam werkt aan twee publicaties en bespreekt verdere samenwerkingen met IRNA, het Franse onderzoeksinstituut voor landbouw.