Veel reacties op interview met Paul Boselie in Nature over Open Science en Erkennen & Waarderen aan de UU

It is time to end our obsession with impact factors. Kuddos to the leadership @UniUtrecht for this bold initiative, championing #openscience and leading by example.

Hilal Lashuel
Professor of Neuroscience; World Economic Forum – Young Global Leader

Ook internationaal valt de ambitie van Universiteit Utrecht op het gebied van open science op. Onlangs verscheen een artikel op de website van Nature onder de titel ‘Impact factor abandoned by Dutch university in hiring and promotion decisions’. In dit artikel bevestigt Paul Boselie (trekker van het Open Science-thema Erkennen & Waarderen) dat Universiteit Utrecht afscheid neemt van de impactfactor als maatstaf bij werving en selectie of promotie van individuele medewerkers.

“Wetenschap is zoveel meer dan een Journal Impact Factor en een h-index”, zegt Boselie. “Als UU zetten we ons in voor onderwijs, onderzoek en impact voor een betere wereld. Daarbij is wetenschap geen pakketje met een mooie strik (product-ification) op basis waarvan individuen worden geselecteerd en geëvalueerd.” Boselie wijst erop dat dit helemaal past in een beweging die al een tijd geleden is ingezet. “Veel departementen zijn hier allang mee bezig. En gelukkig is het in Nederland bovendien een beweging waar ook andere universiteiten volop aan meedoen. Voor de hele transitie naar Open Science geldt: dit is echt teamwork.”

Wereldwijd is massaal gereageerd op de aanpak van de Universiteit Utrecht. Veel academici reageren positief en UU-medewerkers laten weten trots te zijn op de stappen die de UU maakt. Boselie: “Natuurlijk zijn er vragen, zorgen en kritische geluiden. Het belangrijkste is echter dat de goede dialoog wordt gevoerd op weg naar open wetenschap.”

Universiteit Utrecht heeft de ambitie om voorloper te zijn op het gebied van open science. Open wetenschap moet je doen. En de wijze waarop academici en universitaire medewerkers worden erkend en gewaardeerd vormt de sleutel voor de gedragsverandering richting open wetenschap die Universiteit Utrecht wil stimuleren. Het afgelopen jaar heeft de werkgroep Erkennen & Waarderen, onderdeel van het Open Science Programma, uitvoerig nagedacht over hoe een nieuw systeem eruit zou moeten zien met als resultaat: de nieuwe visie op Erkenning en Waardering . Deze visie is door het college van bestuur omarmt.

Bij het nieuwe erkennen en waarderen zal de nadruk veel meer komen te liggen op leiderschap, teamwork en commitment aan open science. Deze nieuwe uitgangspunten vormen de basis voor het TRIPLE-model.  Het TRIPLE-model stimuleert diverse academische profielen en dynamische loopbanen. Het biedt de ruimte om individueel accenten te leggen, uitgaande van doelen en een ontwikkelperspectief=die het team en het individu zelf kiezen. Dit biedt de ruimte om andere doelen te stellen dan de louter kwantitatieve indicatoren, zoals de journal impact factor, op het gebied van onderzoek. Universiteit Utrecht geeft hiermee invulling aan het landelijke programma Erkennen en Waarderen en voegt de daad bij het woord na het tekenen van DORA.