Utrechtse student Emma Mojet wint Elsevier Weekblad/Johan de Witt-scriptieprijs

Winnares Emma Mojet met Arendo Joustra, hoofdredacteur Elsevier Weekblad (rechts) en Christian Melsen, voorzitter Vrienden van De Witt (links). Foto Peter Hilz

De Utrechtse studente Emma Mojet heeft de Elsevier Weekblad/Johan de Witt-scriptieprijs gewonnen. Deze jaarlijkse  geschiedenisprijs gaat naar de beste bachelor- en/of masterscriptie, die betrekking heeft op de Republiek der Nederlanden in de 17e eeuw.

Newtonian Mathematics

Mojet kreeg de prijs, die voor de vierde keer werd uitgereikt, voor haar masterscriptie Early Dutch Interest in Newtonian Mathematics. De scriptie onderzoekt de interesse voor de wiskunde van Isaac Newton in het Nederland van de tweede helft van de zeventiende eeuw, aan de hand van de amateurwiskundige Adriaen Verwer.

Vakmanschap

De jury was unaniem van oordeel dat Emma Mojet met haar masterscriptie een belangrijke bijdrage heeft geleverd aan een beter inzicht in het verrassende gebruik van de wiskunde en natuurkunde van Newton door Adriaen Verwer bij diens bestrijding van de denkbeelden van Spinoza. De auteur schetst volgens de jury in een vlotte stijl de theologische achtergrond van Verwer en zijn inspanningen om de nieuwe ideeën van Newton te doorgronden Mojet schrikt er niet voor terug om wiskundige vraagstukken te behandelen en de briefwisseling in het Latijn als een primaire bron te gebruiken. De jury vindt de scriptie van een zeer hoog wetenschappelijk vakmanschap, zoals bleek uit de hoge scores die ze van alle juryleden ontving.

Elsevier Weekblad/Johan de Witt-scriptieprijs

De prijs bestaat uit een bedrag van 1500 euro, een boekenpakket en een jaarabonnement op Elsevier Weekblad. De prijs is een initiatief van de historische vereniging Vrienden van De Witt in samenwerking met Elsevier Weekblad. Het Dr. Hendrik Muller’s Vaderlandsch Fonds maakt de jaarlijkse uitreiking mede mogelijk door een substantiële financiële bijdrage.