Utrechtse onderzoekers krijgen prestigieuze beurs om klimaatverandering te onderzoeken

Drie van de zes Nederlandse projecten die waren geselecteerd voor ERA-NET Cofund 'Assessment of Cross(X)-sectoral climate Impacts and pathways for Sustainable transformation' (AXIS) werden uitgereikt aan onderzoekers van de Universiteit Utrecht. De transdisciplinaire projecten, geleid door Machteld van den Broek, Maryse Chappin and Detlef van Vuuren, allemaal van het Copernicus Instituut voor Duurzame Ontwikkeling van Universiteit Utrecht zijn erop gericht de inschatting van de impact en risico’s van klimaatverandering te verbeteren.

DIRT-X: Multisector- en multiresolutie-onderzoek naar sedimentatieverandering in stuwdamreservoirs en haar impact op waterkracht en andere diensten voor de maatschappij

Duizenden stuwdammen in Europa leveren belangrijke diensten zoals waterkracht, drinkwatervoorziening, irrigatie en bescherming tegen overstromingen en hebben een recreatiefunctie. DIRT-X onderzoekt hoe het veranderende klimaat en veranderende sociaal--economische omstandigheden waterreservoirs en de diensten die zij bieden aan verschillende economische sectoren beïnvloeden.

DIRT-X wordt geleid door Machteld van den Broek. Ze is universitair docent binnen de Energy & Resources-groep van het Copernicus Instituut. De focus van haar werk ligt op het vergemakkelijken van de energietransitie vanuit een systeemperspectief.

MECCA: Het faciliteren van klimaatactie met behulp van mentale modellen gericht op de risico’s van klimaatverandering

Verschil in perceptie begrenst de effectiviteit van maatregelen voor duurzame ontwikkeling. Het doel van MECCA is om adaptatie- en mitigatiestrategieën te identificeren door het analyseren van de kloof tussen de percepties van de betrokkenen over verandering en risico en de verwachte impact van menselijke activiteiten onder veranderende klimaatomstandigheden in Oost-Afrika (Victoriameer) en West-Afrika (Lagos).

MECCA wordt geleid door Maryse Chappin. Ze is universitair docent binnen de Innovation Studies-groep van het Copernicus Instituut. Haar werk richt zich op eco-innovatie en het begrip van dit proces.

SHAPE: Duurzame ontwikkelingspaden gericht op menselijke ontwikkeling binnen de grenzen van het mondiale milieusysteem

SHAPE heeft als doel scenario's te ontwikkelen die zowel voldoen aan het Parijs Akkoord (klimaat) als aan de SDGs, dit zijn een groot aantal duurzame ontwikkelingsdoelen zoals wereldwijd zijn afgesproken in 2014. Deze scenario's zullen voornamelijk ingaan op maatregelen die uitruil tussen deze doelen voorkomen.

SHAPE wordt geleid door Detlef van Vuuren, hoogleraar Integrated Assessment of Global Environmental Change in de Environmental Sciences-groep van het Copernicus Instituut, en senior onderzoeker bij het PBL. Bij het PBL leidt Detlef het IMAGE- team.

Over het AXIS-programma

Het programma ERA-NET Cofund AXIS richt zich op grensoverschrijdende, cross-community-onderzoeksprojecten om de coherentie, integratie en robuustheid van onderzoek op het gebied van klimaatimpact te verbeteren en te verbinden met maatschappelijke behoeften. De projecten zijn gericht op het integreren van de impact die klimaatverandering heeft op sociale, politieke en economische aspecten in de maatschappij. De diverse projecten zullen bijdragen aan een betere inschatting van de impact en risico’s van klimaatverandering, zodat beleid tijdig bijgesteld kan worden.

NWO nieuwsbericht