Universiteiten nemen maatregelen om internationalisering beter te beheersen

Dit zijn de voorgenomen plannen van de Universiteit Utrecht

De Universiteiten van Nederland nemen maatregelen om de instroom van internationale studenten beter te beheersen en de Nederlandse taalvaardigheid te vergroten. Daarmee lopen de universiteiten vooruit op het wetsvoorstel Internationalisering in Balans. Met de concrete plannen willen ze bijdragen aan oplossingen voor actuele knelpunten en tegelijkertijd de meerwaarde van internationalisering beschermen, met oog voor regionale verschillen. Wat betekent dit voor de Universiteit Utrecht?

Internationale studenten en medewerkers zijn essentieel voor de Universiteit Utrecht (zie ook de feiten en cijfers onderaan dit bericht). Hun aanwezigheid draagt bij aan een inspirerende academische omgeving. Studenten leren over hun eigen grenzen heen te kijken, krijgen verschillende perspectieven mee, leren samenwerken in een internationale context, en verbeteren hun taalvaardigheden – een mooie basis voor de internationaal georiënteerde arbeidsmarkt.

Meerwaarde beschermen, knelpunten aanpakken

Met de voorgenomen plannen wil de Universiteit Utrecht (UU) de meerwaarde van internationalisering beschermen, en internationale studenten en medewerkers welkom blijven heten. Tegelijkertijd is het doel om actuele knelpunten aan te pakken. De onderstaande voorgenomen plannen gaan nu besproken worden binnen de universiteit. Wettelijke sturingsinstrumenten zijn uiteindelijk essentieel om de instroom beter te beheersen. Het is dus zaak dat het wetsvoorstel Internationalisering in balans definitief gemaakt wordt, zodat er een duidelijk kader is voor de voorgestelde acties.

• Het bacheloronderwijs van de UU is in principe Nederlandstalig. Voor de 4 Engelstalige bacheloropleidingen (van het totaalaantal van 46) wordt in samenwerking met andere universiteiten onderzocht of deze ook een Nederlandstalige track kunnen krijgen.
  • Meer tweetalige masteropleidingen, zodat studenten hun voorkeur kunnen kiezen. Dit doet de UU door van de 48 Engelstalige masteropleidingen (van het totaalaantal van 78) een vijfde van een Nederlandstalige track te voorzien. Dat gebeurt binnen tien jaar. Hier volgt ook een maximum aantal studenten voor de Engelstalige variant.
  • Verlaging van de instroom van internationale studenten door in de werving in te blijven zetten op kwaliteit. De focus ligt op goede voorlichting en verwachtingsmanagement bij aankomende studenten (bijv. wat betreft huisvesting). Het effect hiervan is nu al terug te zien in de afname van het aantal aanmeldingen van internationale studenten.
  • Bestuurlijke communicatie is altijd in het Nederlands, en aanvullend in het Engels als dat om functionele redenen nodig is. Alle documenten van de medezeggenschap zijn tweetalig.
  • Bevordering van de Nederlandse taalvaardigheid bij medewerkers en studenten door het aanbieden van de gratis taal- en cultuurcursus “Getting to know (the) Dutch”. Ook wordt de mogelijkheid van een cursusaanbod Nederlands voor anderstaligen op A1-, A2-, B1- en B2- niveau onderzocht. Internationale raadsleden van de medezeggenschap krijgen een cursus Receptief Nederlands op C1-niveau aangeboden. Een goede beheersing van de Nederlandse taal maakt het makkelijker voor afgestudeerden om in Nederland te blijven. Het verhoogt de zogenaamde stayrate.

Feiten en cijfers – internationalisering bij de UU

• De UU heeft een zorgvuldig taalbeleid (pdf), met tweetaligheid als uitgangspunt voor de hele universiteit.
  • Het UU-bacheloronderwijs is in principe Nederlandstalig. Hierdoor is het aantal anderstalige bacheloropleidingen beperkt. De UU heeft op een totaal van 46 bacheloropleidingen:
    • 4 volledig Engelstalige bacheloropleidingen;
    • 5 doeltaalopleidingen (Duitse taal en cultuur, etc.);
    • 7 opleidingen met naast een Nederlandstalige track ook een Engelstalige track.
  • Zo’n 60 procent van de UU-masteropleidingen is Engelstalig (48 van de 78). Dit trekt internationale studenten en docenten aan. Dit doet de UU om de waarde die dit heeft voor wetenschap en/of arbeidsmarkt.
  • Bij de UU is circa een op de zeven studenten van internationale herkomst; zo’n 15 procent. De universiteit hecht grote waarde aan deze diverse studentenpopulatie. Van de internationale studenten is driekwart afkomstig uit de EU; de UU is wettelijk verplicht deze groep toe te laten.
  • Zo’n 21 procent van de medewerkers van de UU is internationaal - 79 procent van de medewerkers van de UU heeft als herkomst Nederlands.