Universiteit Utrecht krijgt geld voor onderzoek naar Antarctisch toerisme

Zorg voor het milieu integreren in Antarctisch toerisme

Een consortium bestaande uit Universiteit Utrecht, Wageningen University & Research, University of Canterbury (Nieuw-Zeeland) en Lincoln University (Nieuw-Zeeland) heeft van de NWO één miljoen euro ontvangen om interdisciplinair onderzoek te doen naar Antarctisch toerisme, en in het bijzonder de aandacht voor milieuzorg daarbinnen. Het project gaat begin 2023 van start en zal vier jaar duren.

De titel van het onderzoeksproject is "ANTARC-SHIP: Fostering environmental stewardship among Antarctic tourism governance actors and institutions". De belangrijkste aandachtspunten van het ANTARC-SHIP-project zijn de groei en diversificatie van het Antarctisch toerisme en de  nogal karige intergouvernementele regulering van het Antarctisch toerisme binnen het Antarctisch Verdragssysteem. Het doel van het ANTARC-SHIP-project is na te gaan in welke mate en hoe milieuzorg ('environmental stewardship') kan worden beoordeeld, verbeterd en gefaciliteerd voor de verschillende actoren en instellingen die betrokken zijn bij de uitvoering en het beheer van het Antarctisch toerisme.

Het ANTARC-SHIP-project bestaat uit de volgende vier componenten:

1. Antarctisch toerisme en wetenschap als onderling afhankelijke activiteiten: een vergelijkende beoordeling van milieueffecten en praktijken van rentmeesterschap ('stewardship');
  2. De duurzaamheid van zelfregulerend rentmeesterschap in de Antarctische toerisme-industrie: omgaan met interne en externe uitdagingen;
  3. De impact van Antarctisch toerisme op de toegangspoorten tot het gebied ('Custodians of the Antarctic') bepalen en managen;
  4. Rentmeesterschap via overheids- en intergouvernementele regulering van de milieueffecten en -risico's van Antarctisch scheepstoerisme.

Het onderzoek onder 4 heeft betrekking op het domein van het internationaal recht (van de zee) en zal worden geleid door Erik Molenaar en worden ondersteund door verschillende stakeholders. Erik Molenaar is één van de medeaanvragers van het projectvoorstel en verbonden aan het Netherlands Institute for the Law of the Sea (NILOS) en het Utrecht Centre for Water, Oceans and Sustainability Law (UCWOSL) van de Universiteit Utrecht.

Een postdoc zal voor drie jaar worden aangetrokken om onderzoek te doen naar de huidige en zich ontwikkelende regelgeving op nationaal en intergouvernementeel niveau (met name het Antarctisch Verdragssysteem en de Internationale Maritieme Organisatie), met bijzondere aandacht voor onderwatergeluid dat door de scheepvaart wordt gegenereerd.

Dit internationaalrechtelijk onderzoek van de UU naar Antarctisch toerisme in het kader van het ANTARC-SHIP-project zal een aanvulling vormen op het lopende internationaalrechtelijk onderzoek van de UU naar Antarctisch toerisme in het kader van het ProAct project.

Dit project maakt deel uit van het onderzoeksprogramma "Polar Tourism – Research Programme on Assessment of Impacts and Responses" (PT-REPAIR), dat valt onder NWO's Nationale Wetenschapsagenda, en is bedoeld om beleidsontwikkelingen in Nederland en daarbuiten te ondersteunen teneinde de waarden van het Antarctisch Verdrag en de Nederlandse Polaire Strategie te beschermen.

Meer over het onderzoeksprogramma op de NWO website