Uitreiking G.J. Wiarda prijs voor excellente academische publicatie 2023

Jaap Baaij, Francois Kristen, Kelly en Vicky Breemen

Tijdens de opening van het academisch jaar 2023 reikte onderzoeksdirecteur en juryvoorzitter François Kristen de G.J. Wiarda-prijs 2023 voor de excellente academische publicatie uit aan Jaap Baaij voor zijn artikel: ‘Rules of Regularity: An Empirical Quest for Commercial Certainty in Arbitration’, 13 William & Mary Business Law Review 655 (2022).  Ook genomineerd waren Kelly Breemen en Vicky Breemen, voor hun publicatie: ‘Imagining interdisciplinary dialogue in the European Court of Justice’s Deckmyn decision: conceptual challenges when law and technology regulate parody’, HUMOR 2022, 35(3), p. 447-482. Voor hen was er een eervolle vermelding.

De jury over Jaap Baaij

De jury is van mening dat Jaap Baaij in zijn artikel meteen de lezer weet mee te nemen in het besluitvormingsproces in arbitragezaken doordat hij zijn denkstappen helder uiteenzet en aangeeft wat nieuw is. Uit de rechtspraak van het US Supreme Court leidt hij belangen af die in arbitragezaken centraal staan. Ingebed in zowel een rechtsfilosofisch betoog als een op economische inzichten gestoelde efficiëntiebenadering, wijst hij tegen de achtergrond van de geïdentificeerde belangen op de betekenis van default rules uit het nationale en internationale contractenrecht.

Het is zowel een rechtsfilosofisch betoog als een op economische inzichten gestoelde efficiëntiebenadering.

Daar zet hij dan de zogenoemde rules of regularity tegenover die partronen in het besluitvormingsproces in arbitrage beschrijven. Dat brengt hem vervolgens bij Empirical Legal Studies, want ELS stelt Jaap Baaij in staat law in action te onderzoeken en patronen in het besluitvormingsproces bloot te leggen. Na het formuleren van de rules of regularity beschrijft Jaap Baaij uitgebreid de methodologie van zijn kwantitatieve empirische studie, waarin de selectie van zaken, de codering, de dataverzameling, de representativiteit aan bod komen.

Dan volgt de inhoudelijke analyse, ondersteund met tabellen met cijfers, waarbij de invloed van allerlei omstandigheden, zoals de aanwezigheid van een quantum expert, op de uitkomsten van de arbitrage wordt besproken. Het artikel mondt uit in een beoordeling van de rules of regularity en het formuleren van aanbevelingen die voor zowel wetgevers als arbiters van belang zijn. Daarmee spreekt het artikel voor zich en verdient het de G.J. Wiarda-prijs 2023!

De jury over Kelly en Vicky Breemen

In het artikel van Kelly en Vicky Breemen staat de Deckmyn-uitspraak van het Hof van Justitie centraal. In deze zaak geeft het Hof van Justitie uitleg aan de zgn. facultatieve parodie uitzondering op het reproductierecht en het recht van mededeling van werken aan het publiek. Aan de hand van een nauwgezette analyse van de Deckmyn-uitspraak laten Kelly en Vicky Breemen zien dat de uitleg van het Hof van Justitie diverse juridische en conceptuele vragen oproept. Daarna volgt een volstrekt originele multidimensionale benadering doordat Kelly en Vicky Breemen de theorie van de parodie uit de literatuurwetenschappen gaan toepassen in hun zoektocht naar antwoorden op de juridische en conceptuele vragen.

Een volstrekt originele multidimensionale benadering doordat Kelly en Vicky Breemen de theorie van de parodie uit de literatuurwetenschappen toepassen.

Zij duiken daarmee in een voor juristen vreemde discipline, maar doen dat overtuigend. Een wereld aan inzichten wordt daarmee toegankelijk gemaakt, zoals waarin onderscheidt een parodie zich van een pastiche. Daarmee voeren zij de lezer langs verschillende perspectieven, waarbij wel wat van de lezer wordt gevraagd. Vervolgens worden de inzichten losgelaten op de conclusie van de advocaat-generaal en de uitspraak van het Hof van Justitie. Vervolgens zetten Kelly en Vicky Breemen ook nog de stap naar filtertechnologieën in een online omgeving. Deze multidimensionale benadering maakt dat dit artikel de eervolle vermelding toekomt!

G.J. Wiarda

De G.J. Wiarda-prijs is door het bestuur en de Onderzoeksraad van het Departement Rechtsgeleerdheid ingesteld om excellente Utrechtse publicaties extra in het zonnetje te zetten. De prijs is vernoemd naar prof. Gerard Wiarda die tussen 1947 en 1950 hoogleraar Administratief Recht in Utrecht was en vervolgens raadsheer en daarna president van de Hoge Raad was.

De jury

De jury voor deze prijs bestond uit vertegenwoordigers van de onderzoeksgroepen:

• namens UCALL, Johannes Bijlsma
  • namens UCWOSL, Herman Kasper Gilissen
  • namens het Montaigne Centrum, Nadya Purtova
  • namens ERI, Rianka Rijnhout
  • namens UCERF, Jet Tigchelaar
  • namens RENFORCE, Alexandra Timmer

Voorzitter van de jury was François Kristen, onderzoeksdirecteur.

Links naar artikelen (open access)

Beide artikelen zijn open access te lezen en te downloaden

Artikel Jaap Baaij website William & Mary Business Law Review
Artikel Kelly en Vicky Breemen, Utrecht University Repository