1 mei 2019

“We hebben behoefte aan mensen met verschillende achtergronden die elkaars taal spreken”

Toponderzoeker en Spinozaprijswinnaar ontvangt beurs à €50.000,- voor innovatief onderwijs

vergrootglas op groen park

Prof. dr. ir. Bert Weckhuysen (scheikunde) heeft de Teaching Fellowbeurs van het Comeniusprogramma ontvangen, waarmee de Minister van Onderwijs excellent en bevlogen docentschap zichtbaar stimuleert. De Spinozaprijswinnaar draagt hiermee nadrukkelijk bij aan de vernieuwing van onderwijs.

 

 

Bert Weckhuysen
Prof. dr. ir. Bert Weckhuysen

“Ik ben ontzettend trots en het voelt als mijn eerste onderzoeksbeurs”, aldus de al gelauwerde Weckhuysen. Het geld gaat naar een nieuw onderwijsproject, Da Vinci genaamd, waarin studenten uit verschillende vakgebieden aan maatschappelijke vraagstukken werken. Door interdisciplinair samen te werken moeten studenten met innovatieve oplossingen komen voor problemen rondom duurzaamheid. Weckhuysen kan niet wachten om met zijn collega’s dr. Brianne McGonigle (rechten) en prof. dr. Appy Sluijs (geowetenschappen) en studenten te starten.

"Hopelijk ontstaan er ook spanningen en weten we die om te draaien tot positieve energie"

Opleiden voor de samenleving

“We hebben behoefte aan mensen met verschillende achtergronden die elkaars taal spreken, voorbij de beleefdheidsvormen. Alleen zo kunnen we werken aan maatschappelijke vraagstukken over circulaire afvalstromen, transport, economie en duurzaamheid.” Met Design Thinking tools gaan studenten volgend studiejaar aan de slag met zelf aangedragen vraagstukken. Met beperkte kennis van elkaars disciplines moeten de studenten samenwerken en uiteindelijk hun oplossing in een prototype presenteren (aan een externe partner; organisatie en/of het bedrijfsleven). “Door concreet iets te maken toetsen mensen zichzelf, komen uit hun comfortzone en leren andere denkwijzen en vakgebieden kennen. Ze zullen problemen, beperkingen én zichzelf tegenkomen in het proces. Hopelijk ontstaan er ook spanningen en weten we die om te draaien tot positieve energie”, legt de scheikundige uit. Falen krijgt ook een belangrijke rol in het proces, iets waar normaliter nauwelijks ruimte voor lijkt te zijn. Juist het falen zal leiden tot nieuwe ontdekkingen en oplossingen, is het idee.

"Ik geloof dat onderwijs meerwaarde kan hebben voor academici, studenten én maatschappelijke partners."
- (Kim Zunderdorp)

Idee wordt werkelijkheid

Het idee van het Da Vinci Project ontstond tijdens een kennismakingslunch tussen Bert Weckhuysen en beleidsmedewerker Kim Zunderdorp. Zij was toen bezig met het opzetten van het programma Community Service Learning, waarin de universiteit onderwijs stimuleert dat studenten kansen biedt om maatschappelijk actief te zijn. Als mede-initiator betrok Zunderdorp de juiste mensen bij het project, zoals Appy Sluijs en Brianne McGonigle.

Overeenkomst eigen carrière Bert Weckhuysen

Het Da Vinci project is een mooie afspiegeling van Weckhuysens eigen carrière, waarin vaardigheden samenkomen tijdens o.a. gesprekken met mensen uit overheid en bedrijfsleven en management functies in wetenschappelijk onderzoek (o.a. MCEC en ARC CBBC).

 

 

De Universiteit Utrecht wil studenten opleiden tot betrokken burgers die weten wat er in de samenleving speelt en die daar een bijdrage aan willen en kunnen leveren. Om invulling te geven aan deze ambitie is het programma Community Service Learning opgericht. Community service learning is ervaringsgericht onderwijs waarin studenten, docenten en externe partners samenwerken aan maatschappelijke vraagstukken. Het Da Vinci Project is één van de manieren waarop de universiteit dit in de praktijk brengt.