Toekenning voor onderzoeksvoorstel Martijn van Zanten en Rashmi Sasidharan

Dry rice plants

Aan dr. Martijn van Zanten (Molecular Plant Physiology) en dr. Rashmi Sasidharan (Ecofysiologie van Planten) is een project toegekend binnen het India DBT/NWO-programma “Crops sciences: improved tolerance to heat and drought”. Het project wordt uitgevoerd in samenwerking met collega’s van Wageningen Universiteit en de University of Delhi. Doel is het achterhalen van mechanismen waarmee rijst en de modelplant Arabidopsis zich aanpassen aan een periode van droogte na een volledige overstroming en aan een periode van droogte en hoge temperatuur.

Aan het gehonoreerde project “Understanding responses to simultaneously and sequentially occurring abiotic stresses typical of climate change in rice and Arabidopsis” gaan twee aio’s en twee postdocs werken. De noodzaak van het onderzoek komt voort uit de klimaatveranderingen, waardoor zowel overstromingen als uitzonderlijke warme en droge perioden steeds vaker voorkomen. Onder deze omstandigheden neemt de opbrengst van gewassen sterk af.

Planten kunnen hun groei echter aanpassen om de schadelijke effecten van hoge temperatuur en droogte te beperken. Met hun project richten Van Zanten, Sasidharan en collega’s zich op de strategieën waarmee rijst en de modelplant Arabidopsis dit doen. Zij zullen en de fysiologische en moleculaire mechanismes hiervan in kaart brengen en de genen identificeren die hierbij betrokken zijn. Met deze kennis kunnen mogelijk gewassen ontwikkeld worden die beter bestand zijn tegen de veranderingen in het klimaat .