Tine De Moor over commons, in De Groene Amsterdammer

De Groene Amsterdammer sprak laatst met prof. dr. Tine De Moor (Hoogleraar Instituties voor collectieve actie in historisch perspectief). In een artikel over de opkomst van de commons, verklaart ze de huidige golf van collectieve burgerinitiatieven.

Of het nu gaat om het opzetten van een gemeenschappelijke tuin of om een open source operating system als Linux, het gemeengoed is weer terug. Dat stelt journalist Koen Haegens in het artikel 'Weg met de staat en markt; De terugkeer van de commons'. Steeds vaker kiezen burgers voor gezamenlijk beheer in plaats van particulier eigendom. Eigen initiatief en verantwoordelijkheid gaan boven gehoorzaamheid aan autoriteiten. De Moor erkent dat de commons in opkomst zijn, maar wijst erop dat er tegenwoordig een hoop verschijnselen onder die noemer geschaard worden. Zelf spreekt ze liever van 'instituties van collectieve actie'. Volgens haar zijn deze een soort correctiemechanisme voor het economische klimaat van liberalisering en privatisering van de afgelopen decennia. Verder spreekt ze over de historie van de commons, die reikt tot in de middeleeuwen.