Terugblik Symposium Jong in de 21ste eeuw

Op 14 september organiseerde de Universiteit Utrecht samen met het Trimbos Instituut en het Sociaal Cultureel Planbureau het symposium ‘Jong in de 21ste eeuw’ over 20-jaar HBSC-onderzoek naar de gezondheid en het welzijn van de Nederlandse jeugd. We kijken terug op een inspirerende dag, waarin we nieuwe inzichten deelden, oplossingen verkenden en ervaringen uitwisselden. Als herinnering en verdiepende terugblik hebben we een digitaal magazine gemaakt met een samenvatting van de belangrijkste resultaten uit het HBSC-onderzoek, de visie van jongeren op de onderzoeksresultaten, interviews, verslag van de dag, een aftermovie en de podcast.

Bekijk het digitale magazine over 20 jaar HBSC-onderzoek

Aftermovie HBSC-symposium

In deze aftermovie blikken we in vogelvlucht terug op de highlights van het symposium op 14 september. In de video geven jongeren en diverse deskundigen hun reactie op het HBSC- onderzoeksrapport, dat in ontvangst werd genomen door Hare Majesteit Koningin Máxima. Aan het woord komen: Hare Majesteit Koningin Máxima, Gonneke Stevens van de Universiteit Utrecht, Frederieke Vriends van stichting MIND Us en Marloes Kleinjan van het Trimbos-instituut.

Ook is het mogelijk ook het volledige plenaire ochtend- en middagprogramma terug te kijken:

Kijk het ochtendprogramma terug

HBSC-symposium 'Jong in de 21ste eeuw' - ochtend

Inhoud ochtendprogramma

• Welkom door dagvoorzitter Brecht van Hulten.
  • Presentatie belangrijkste resultaten van 20 jaar HBSC-onderzoek door projectleider Gonneke Stevens.
  • Overhandiging rapport aan Hare Majesteit Koningin Máxima.
  • In gesprek met Kinderombudsvrouw Margrite Kalverboer en jongeren over de resultaten van het HBSC-onderzoek.

Kijk het middagprogramma terug

HBSC-symposium 'Jong in de 21ste eeuw' - middag

Inhoud middagprogramma

• Korte reactie op HBSC-rapport door Marjolijn Sonnema directeur–generaal Volksgezondheid bij het ministerie van VWS.
  • Muzikaal optreden door Amina Sahli – singer & songwriter.
  • Talkshow met deskundigen: Kimberly Snijders, voorzitter van Nationale Jeugdraad, Henk Hagoort, voorzitter VO-raad, Frederieke Vriends, directeur van MIND Us, Lieke van Domburgh, bestuurder iHUB, Marloes Kleinjan, hoogleraar en programmahoofd Jeugd van het Trimbos-instituut & Martin Olsthoorn, programmaleider van het Sociaal Cultureel Planbureau.