Tentoonstelling ‘Alumni over morgen’ geplaatst op het Domplein

Drie foto's waarop een kraan vanaf een vrachtwagen de Alumni over morgen tentoonstelling op het Domplein plaatst.

Eén voor één bungelden ze vanochtend door de lucht: acht alumni aan wie dit lustrumjaar gevraagd werd hoe zij aan een betere wereld werken. Samen vormen zij de tentoonstelling ‘Alumni over morgen’ die in het kader van 385 jaar wetenschap een maand lang op het Domplein te zien zal zijn.

Morgen maken we samen
Aanleiding voor deze gesprekken is de viering van 385 jaar wetenschap door de Universiteit Utrecht en het UMC Utrecht. Het thema van het lustrum, ‘Morgen maken we samen’, blijkt veel alumni op het lijf geschreven. Werken aan een betere wereld doe je namelijk het beste door krachten te bundelen.

Dat beaamt advocaat Eva González Pérez, die zonder bijval vanuit Kamerleden en journalisten de toeslagenaffaire mogelijk niet zo groot onder de aandacht had kunnen brengen. Lena Hartog werkt vanuit het principe van crowd acting, om zo de cultuur van mode te veranderen. En klimatoloog Rob Sluijter, al jaren werkzaam bij het KNMI, kan niet zonder collega Yvonne Schavemaker die de kwaliteit van weermetingen waarborgt.

De Universiteit Utrecht is trots op haar alumni en het werk dat ze doen. Ze zijn een inspiratie voor huidige studenten, voor andere bewoners en bezoekers van onze stad en vele anderen. De verhalen zijn in langere versie te lezen op uu.nl/alumni-morgen. Hier zijn van vier alumni ook video’s te vinden.

Tentoonstelling
De buitententoonstelling is te zien van 3 september tot en met 3 oktober. Een binnententoonstelling van ‘Alumni over morgen’ met meer verhalen reist dit najaar door Utrecht en zal onder meer nog te zien zijn in de Universiteitsbibliotheek, Bibliotheek Kanaleneiland en Bibliotheek Overvecht.