Team CHARM-EU wint de allereerste UU Teamprijs

Op dinsdag 4 juli 2023, tijdens de Teaching and Learning Inspiration Days, werd de allereerste UU Teamprijs uitgereikt aan het CHARM-EU team, voor het project rondom de CHARM-EU Master Global Challenges for Sustainability, waarin didactische concepten worden getest met als kern transdisciplinair challenge-based learning. De master, die in september 2021 van start is gegaan, biedt hybride onderwijs waarbij studenten en docenten synchroon samenwerken aan vijf universiteiten, waaronder de Universiteit Utrecht. De master is het allereerste joint degree programma dat is opgericht door een ‘Europese Universiteiten’ Initiatief gesponsord door de Europese Commissie.

De master is ingebed in de Faculteit Geowetenschappen, in het Copernicus Institute of Sustainable Development. Het programma wordt geleid door programmaleider Marjanneke Vijge met deelname van meer dan 60 medewerkers van de UU vanuit verschillende faculteiten en departementen. De master is ontwikkeld als testbed voor onderwijsinnovatie en Open Science in de inmiddels negen CHARM-EU partners. Het CHARM-EU team krijgt regelmatig verzoeken van UU collega's om advies te leveren in onderwijsvernieuwingen. De master verlegt daarmee de grenzen van veel onderwijsinnovaties waarin de UU pioniert, waaronder interdisciplinair, challenge-based en community-engaged leren met gebruik van technologie voor virtuele en hybride klaslokalen als onderdeel van UU's Future Learning Spaces. De UU heeft een cruciale rol gehad in de ontwikkeling van de master, met name in de programmastructuur, beoordelingstechnieken en pedagogische richtlijnen die gebaseerd zijn op het Utrechts Onderwijsmodel. De UU leidt momenteel vier cursussen in de master, waaronder de laatste fase van de master, de Capstone. Hierin werken studententeams van de vijf universiteiten aan duurzaamheidsuitdagingen die zijn voorgesteld door externe stakeholders (NGO's, bedrijven en publieke instanties) in Europa en Afrika.

Marjanneke Vijge over het winnen van de UU Team Award: “Dit is een belangrijke erkenning voor het hele CHARM-EU team. Het bewijst dat de master niet alleen een innovatief programma is, maar ook een grote toegevoegde waarde heeft in het bredere veld van hoger onderwijs en Open Science dat verder reikt dan de Universiteit Utrecht en Nederland. Ik ben vooral enthousiast over de master als testbed voor transdisciplinair challenge-based onderwijs en onderzoek, waarbij we samenwerken met externe stakeholders, studenten en docent-onderzoekers om duurzaamheidsuitdagingen aan te pakken. In de nieuwe fase van CHARM-EU gebruiken we onze huidige ervaringen met de interuniversitaire research hubs en de Capstone in global (mixed) classrooms en een interuniversitair platform voor het aanpakken van duurzaamheidsuitdagingen door (associate) partners in Europa, Afrika en Latijns-Amerika. Op deze manier dragen we als Europese Universiteit bij aan maatschappelijke transformaties voor duurzaamheid in Europa en daarbuiten.”

Het team krijgt met het winnen van de UU Teamprijs begeleiding om het voorstel verder te ontwikkelen, zodat zij het voorstel in januari 2024 namens de Universiteit Utrecht kunnen indienen voor de Nederlandse Onderwijspremie, die wordt uitgereikt aan een onderwijsteam dat door innovatie in ons onderwijs een bijzondere impact realiseert voor studenten, docenten of het onderwijsveld. Daarnaast wint het team met de UU Teamprijs duizend euro om te besteden aan een teamactiviteit, workshop of training naar keuze.

Gefeliciteerd, CHARM-EU, met het winnen van de UU Teamprijs.

Genomineerden

Voor de UU Teamprijs waren in totaal drie teams genomineerd. Naast CHARM-EU maakten ook AvatarZOO en Da Vinci kans op de prijs.

Het AvatarZOO team brengt de Faculteit Diergeneeskunde, het UMCU en het LUMC samen met private en maatschappelijke partners. Met een virtuele AR-leeromgeving die 3-dimensionale anatomische modellen gebruikt, wil het project het gebruik van proefdieren en het gebruik van kadavers voor trainingsdoeleinden in zowel de medische als de veterinaire sector terugdringen.

Het Da Vinci-team heeft als doel om professionals van de volgende generatie specifieke vaardigheden aan te leren om echte change-makers te worden. Het team heeft twee programma’s ontworpen, ingebed in de Graduate School of Natuaral Sciences in de Betafaculteit, voor bachelorstudenten en voor masterstudenten. De programma's zijn gericht op open onderwijs en toegankelijk voor studenten in elke fase van hun studie, waarbij inclusiviteit en diversiteit worden nagestreefd.

Ook willen we deze twee teams feliciteren met hun prestaties en het fantastische werk dat zij verrichten.