Studenten helpen scholieren die als eerste in de familie naar de universiteit kunnen

Fadoua Ajjaji tijdens de presentatie van het buddy programma
Studente Fadoua Ajjaji tijdens de presentatie van het buddy programma

De Universiteit Utrecht is begonnen met een buddy programma voor talentvolle basisschoolkinderen die anders niet makkelijk met de universiteit in aanraking komen.

Studenten worden gekoppeld aan kinderen van groep 8, die potentieel eerste generatie student zijn in hun familie. De studenten vertellen over studeren, geven rondleidingen op de universiteit en de scholieren kunnen kosteloos meedoen met Summerschool Junior. Fadoua Ajjaji, student Economic Policy aan de Utrecht University School of Economics is buddy van het meisje Princess en helpt als coördinator met het opzetten van het programma.

Ajjaji is zelf ook de eerste in haar familie die aan de universiteit studeert. "Mijn moeder had in Marokko wel een diploma op vwo-niveau, maar is nooit naar de universiteit gegaan. Zij heeft me aangemoedigd dit wél te doen."

Al jong motiveren

Dat ze een rolmodel kan zijn voor jonge kinderen, had ze al in de gaten toen ze tijdens haar bachelor Economie aan de Universiteit Utrecht een tijdje wiskundedocent was op een gemengde middelbare school. "Sommige leerlingen verwonderden zich: 'Jouw achternaam is Ajjaji en je studeert aan de universiteit?' Dat vonden ze bijzonder en motiverend." Fadoua gelooft dan ook dat je vroeg moet beginnen met kinderen kennis te laten maken met wetenschap, onderzoek en de universiteit. Dat je moet laten zien welke kansen dat biedt. "Kinderen van groep 8 zijn jong, maar als je al vroeg getriggerd wordt, ga je anders denken over je toekomst."

Meet the Professor

Het buddy programma stroomt dan ook voort uit Meet the Professor, het jaarlijkse project waarbij hoogleraren van de Universiteit Utrecht een les komen geven op een basisschool, over hun vak. Hoogleraar Annetje Ottow ontmoette bij dat project vorig jaar een scholiere, Princess, met een goed schooladvies. Ze kwam in contact met haar ouders en is Princess gaan begeleiden. Na een bezoekje aan de universiteitsbibliotheek zaten ze in een koffiezaakje, waar Fadoua Ajjaji aan haar scriptie zat te schrijven. Zij hoorde Ottow zeggen dat het leuk zou zijn als Princess ook eens op pad zou kunnen met een student. Van het één kwam het ander en nu spreken Fadoua en Princess regelmatig eens af.

15 leerlingen van basisscholen

Inmiddels hebben vijf basisscholen zich al aangemeld voor het project. De scholen kiezen elk drie leerlingen uit van wie de ouders geen universitaire opleiding hebben, of deze niet gevolgd hebben in Nederland. De kinderen kunnen afkomstig zijn van verschillende achtergronden, Nederlands, of niet-westers. De universiteit gaat ondertussen op zoek naar vijftien studenten die buddy willen worden van deze leerlingen.