Studenten ervaren belang van heldere communicatie in Centraal Museum

Studenten bestuderen een schilderij in het Centraal Museum, als onderdeel van Ogen en Oren

In het Centraal Museum hebben studenten Geneeskunde en Farmacie een bijzondere ervaring opgedaan die hen bewust maakte van de complexiteit van effectieve communicatie. De oefening genaamd ‘Ogen en Oren’ bracht hen een belangrijke les over het belang van heldere communicatie in hun toekomstige medische carrières.

Kunst van het kijken

Tijdens het bezoek aan het museum werden de studenten uitgedaagd om de kunst van het kijken te leren. In de oefening werden ze verdeeld in twee groepen: de ‘ogen’ en de ‘oren’. De groep die de ogen vertegenwoordigde, kreeg de taak om een schilderij nauwkeurig te observeren en gedetailleerd te beschrijven, terwijl de groep die de oren vertegenwoordigde, het schilderij moest tekenen op basis van de mondelinge beschrijving, zonder de mogelijkheid om vragen te stellen.

De oefening liet de studenten inzien hoe complex en uitdagend het kan zijn om informatie correct over te brengen en te ontvangen. De groep die afhankelijk was van de beschrijvingen van de ogen besefte al snel dat zelfs de kleinste details van groot belang waren om een nauwkeurige weergave van het schilderij te kunnen maken. Ze realiseerden zich ook hoe gemakkelijk misverstanden kunnen ontstaan en hoe belangrijk het is om duidelijk en precies te communiceren.

Parallel met de praktijk

De ervaring was een waardevolle les voor de studenten, omdat ze het belang van goede communicatie in hun toekomstige medische praktijk begrepen. Ze zagen een directe parallel met de overdracht van informatie op de spoedeisende hulp, waar het correct begrijpen en overbrengen van symptomen, medische geschiedenis en behandelingsopties van vitaal belang is voor de patiëntenzorg. Ook beseften ze dat duidelijke communicatie met patiënten cruciaal is om hen te helpen de juiste beslissingen te nemen over hun gezondheid en behandeling.

Het inzicht dat de studenten opdeden tijdens deze oefening zal hen helpen om betere zorgverleners te worden. Ze hebben geleerd hoe ze hun communicatieve vaardigheden kunnen verbeteren, zoals het stellen van gerichte vragen, actief luisteren en het verduidelijken van informatie. Door deze vaardigheden te ontwikkelen, zullen ze in staat zijn om effectiever te communiceren met hun toekomstige collega’s en patiënten, met als doel de kwaliteit van de zorg verbeteren.