Studenten Bio-Inspired Innovation één stap verwijderd van het winnen van wereldwijde wedstrijd

Interactie tussen biologie en machine

Een team van zes studenten van de master Bio-Inspired Innovation is het enige Europese team dat nog in de running is voor de $100.000 Ray of Hope Prize®. Na het behalen van de finale in juli 2018, overleefden de studenten verschillende rondes waarin ze werden uitgedaagd om hun innovatie op de markt te brengen. In juni reist het team naar Minneapolis waar de winnaar bekend wordt gemaakt.

Vorst als gevolg van klimaatverandering

De reis van team Habari startte met deelname aan de Biomimicry Global Design Challenge. In deze wedstrijd worden studenten uitgedaagd om een innovatie te creëren die een probleem als gevolg van klimaatverandering aanpakt. Habari bedacht een geautomatiseerd systeem dat gewassen beschermt tegen vorst. Het systeem was aanvankelijk bedoeld voor Keniaanse theeboeren, maar om praktische redenen besloot het team om het te testen met wijngaardboeren in Duitsland met soortgelijke problemen.

Lokale materialen

Het ontwerp bleek een uitstekend idee en leverde het team direct een finaleplaats op. Toen volgde de uitdaging om het product op de markt te brengen en Habari kwam opnieuw met een ingenieus plan: "We willen dat ons ontwerp meer is dan alleen maar een nieuw product dat op de markt verschijnt. We willen dat het duurzaam is en kosteloos beschikbaar wordt voor iedereen", zegt Janin Herkrath, lid van het team. "Hoe we dit willen aanpakken? Kort gezegd willen we intelligente technologie creëren en deze combineren met ons fysieke systeem."

Kunstmatige intelligentie en blockchain

Om dat doel te bereiken, wil het team een ​​digitaal systeem bouwen dat een schatting maakt van het oogstverlies na vorst. Daarnaast moet het systeem informatie bieden over de beschikbaarheid van lokale bronnen, zodat boeren het mechanisme zelf en op duurzame wijze kunnen bouwen. Via grondig netwerken verzamelden de studenten een team van multidisciplinaire en enthousiaste experts om hen te helpen. Op 12-14 april beginnen zij met de bouw van de digitale infrastructuur op de Odyssey Hackathon in Groningen, 's werelds grootste Blockchain & AI-hackathon.

UPDATE: Habari heeft de Odyssey Hackathon in Groningen gewonnen.

Oproep aan studenten

Habari is geleidelijk uitgegroeid tot een veelbelovende, jonge startup en mist momenteel de mankracht om alle ideeën uit te voeren. Het team roept daarom studenten op uit een breed scala aan masterprogramma's om zich bij hen aan te sluiten. "Studenten mogen hun werk bij ons opnemen als keuzevak, dus ze krijgen er zelfs credits voor", vult Janin aan. "We zijn op zoek naar studenten met allerlei achtergronden: van kunstmatige intelligentie en blockchain tot recht en duurzaam ondernemen. Heb je interesse, neem dan snel contact op. Co-creatie is immers waar biomimicry voor staat!"