Stakeholder event "Creëren van Draagvlak voor DEI-beleid (Diversiteit, Gelijkwaardigheid en Inclusie) in Organisaties"

Op 6 oktober vond de interdisciplinaire stakeholderbijeenkomst "Creëren van Draagvlak voor Diversiteit, Gelijkheid en Inclusiebeleid in Organisaties" plaats in het prachtige Paushuize, georganiseerd door het Interuniversity Network on Diversity, Equity & Inclusion. Het evenement was een groot succes en stimuleerde levendige gesprekken en faciliteerde een broodnodige uitwisseling van onderzoek en praktijkervaring over strategieën om de draagvlak voor DEI-beleid binnen organisaties te vergroten. Bekijk het evenementprogramma.

Twee hoofdthema's stonden centraal tijdens het evenement

Thema 1: Draagvlak voor wat? In kaart brengen van voorkeuren voor DEI-beleid in verschillende contexten.

Alle drie de presentaties behandelden vragen met betrekking tot het draagvlak voor het type DEI-beleid, op verschillende niveaus (land, organisatie, groepen).

• Dr. Lieselotte Blommaert (Radboud Universiteit) en Dr. Marcel Coenders (Sociaal Cultureel Planbureau) presenteerden hun onderzoek "Understanding Public Support for Workplace DEI & Antidiscrimination Initiatives in Europe." Hun bevindingen onthulden wie, waar en voor welke DEI-initiatieven het draagvlak het grootst was en waarom.

• Katharina Stückradt (Universiteit van Amsterdam) presenteerde onderzoek dat ze uitvoerde met Dr. Bram Lancee (Universiteit van Amsterdam) en Dr. Valentina Di Stasio (Universiteit Utrecht) getiteld "A Survey Experiment on the Policy Preferences of Hiring Managers in the Netherlands." Hun studie toonde niet alleen aan dat HR-managers de voorkeur geven aan beleid met een lage mate van formalisering en quota afwijzen, maar ook dat een aanzienlijke meerderheid van hen gelooft dat etnische discriminatie in hun organisaties niet veel voorkomt.

• Edwina Wong (Universiteit van Amsterdam) presenteerde haar onderzoek “Overcoming or Removing Gendered Barriers: The Influence of Power and Legitimizing Current Systems of Inequality on How You Support DEI Interventions.” In haar onderzoek, uitgevoerd in samenwerking met Prof. Dr. Floor Rink (Rijksuniversiteit Groningen), Dr. Teri A. Kirby (Purdue Universiteit) en Prof. Dr. Michelle K. Ryan (Australian National University), onderzocht ze het draagvlak voor individualistische (het individu veranderen) en structurele (het systeem veranderen) initiatieven en vond ze een verband tussen het ondersteunen van individualistische strategieën en het legitimeren van het systeem.

Thema 2: Woorden en daden? Begrip van draagvlak en hoe dit te vergroten.

Deze presentaties bespraken waarom mensen diversiteitsbeleid steunen (ongeacht het type) en strategieën om dit draagvlak te vergroten.

• Yonn Bokern (Universiteit Utrecht) presenteerde haar onderzoek getiteld "Shades of Support: An Empirical Assessment of Employee and Managerial D&I Policy Support in Organizations." In samenwerking met Prof. Dr. Jojanneke van der Toorn (Universiteit Utrecht), Prof. Dr. Naomi Ellemers (Universiteit Utrecht) en Dr. Wiebren Jansen (NHL Stenden) introduceerde ze een nieuwe taxonomie voor draagvlak voor DEI-beleid en benadrukte ze het belang van draagvlak voor DEI-beleid, zowel in woorden (attitudinaal draagvlak) als in daden (gedragsmatig draagvlak). Geïnspireerd door de metafoor "walking the talk" belichtte ze het cruciale belang van draagvlak voor D&I-beleid, zowel bij werknemers als bij managers.

• Gisela van der Velden sluit de fantastische reeks presentaties af door haar onderzoek te presenteren dat ze uitvoerde in samenwerking met Dr. Özge Bilgili, getiteld “Towards a More Inclusive UMCU: Researching the Effects of a Bias Awareness Training for Teachers.” Haar onderzoek leverde veelbelovende resultaten op van een bewustwordingstraining over impliciete vooroordelen die werd uitgevoerd met docenten van UMC Utrecht, waaruit bleek dat de training succesvol was in het vergroten van het bewustzijn en het benadrukken van de rol van vooroordelen in beoordelingen en praktijk. Belangrijk is dat deelnemers het belang van organisatorische draagvlak benadrukten.

Paneldiscussie

Het evenement werd afgesloten met een paneldiscussie gemodereerd door Zoltán Lippényi (Rijksuniversiteit Groningen). Panelleden Gloria Keukens-Khan (Mondiaal), Sharmila Angoelal (Fontys Center of Expertise Inclusive Society), Marlous Stout (Lister), en Peter Franx (Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid) deelden hun ervaringen en de uitdagingen die ze tegenkomen bij het creëren van draagvlak voor DEI-beleid binnen hun organisaties.

We willen onze dank uitspreken aan alle deelnemers voor hun inzichten, inspiratie, toewijding, en bijdragen, die allemaal een cruciale rol hebben gespeeld bij het succes van dit evenement. Wij willen ook onze samenwerkingspartners bedanken voor hun steun: Future of Work Hub, de European Research Council (ERC), InclusieNL en Workplace Pride.

Voor samenvattingen van het gedeelde onderzoek en de paneldiscussie, de hoogtepunten van het evenement en foto's, bezoek en volg onze LinkedIn-pagina.

Ben je onderzoeker op het gebied van diversiteit, gelijkwaardigheid en inclusie aan een universiteit of hogeschool en heb je interesse in uitwisseling met ons netwerk?

Meld je aan

Ben je werkzaam op het gebied van diversiteit, gelijkwaardigheid en inclusie in de praktijk en wil je op de hoogte gehouden worden van onze inzichten en events, meld je dan aan voor onze periodieke nieuwsbrief.

Meld je aan voor de nieuwsbrief