Sanne Vergouwen wint Hanneke Janssen Memorial Prize

Prijs voor de beste Masterscriptie in geschiedenis & filosofie van de moderne natuurkunde

Sanne Vergouwen

De Hanneke Janssen Memorial Prize is toegekend aan Sanne Vergouwen voor haar scriptie "Emergent Solitons and the Philosophy of Non-Perturbative Quantum Field Theory", ingediend bij de Universiteit Utrecht als onderdeel van het History & Philosophy of Science Master programma. De scriptie werpt nieuw licht op het concept van emergentie in de context van kwantumveldentheorie—in het bijzonder de niet-perturbatieve case studies van sine-Gordon en Seiberg-Witten solitonen. Sanne Vergouwen argumenteert op overtuigende wijze voor de waarde van niet-perturbatieve oplossingen voor het interpreteren en begrijpen van kwantumveldentheorie.

The Jury was impressed with the way in which this Thesis combined the traditions of philosophy of science, philosophy of QFT and theoretical physics in a novel way, and was able to draw surprising conclusions.

De keuze voor de winnende scriptie was een unanieme beslissing door de volgende jury:

• Jos Uffink (Voorzitter)
  • Guido Bacciagaluppi
  • Klaas Landsman
  • Cristoph Lehner
  • Francesca Vidotto

Hanneke Janssen Memorial Prize

Hanneke Janssen was een veelbelovende historica en filosofe van de natuurkunde totdat ze op tragische wijze overleed bij een verkeersongeluk op 11 November 2008. Ze was de Managing Editor van het Journal Studies in History and Philosophy of Modern Physicsen had onlangs een cum laude onderscheiding ontvangen van de Radboud Universiteit voor haar Masterscriptie, ook over kwantumtheorie. Sinds 2010 wordt de prijs, ter nagedachtenis aan haar, uitgereikt aan de auteur van de beste Masterscriptie ter wereld op het gebied van de geschiedenis en/of filosofie van de moderne natuurkunde.

Sanne Vergouwen is de tweede student van Universiteit Utrecht die de Hanneke Janssen Memorial Prize toegekend krijgt, in navolging op Ruward Mulder in 2018. Ze is sindsdien begonnen met een PhD-positie binnen de Utrecht Philosophy of Astronomy & Cosmology Research Group.