“De leerlingen hadden zoveel vragen dat ik ze onmogelijk allemaal kon beantwoorden”

Hoogleraren bezoeken basisscholen in Utrecht

Woensdag 20 maart fietsten ruim honderd hoogleraren naar basisscholen in Utrecht voor Meet the Professor. Ze lieten leerlingen van groep 6, 7 en 8 kennismaken met wetenschap. Hoogleraar Franck Meijboom bezocht de Kohnstammschool en liet de leerlingen nadenken over hoe we samenleven met dieren.

Een kind staat gekleed in een te grote toga op een tafel voor een klas met kinderen. Naast haar staat de hoogleraar. De juf maakt een foto.
Een van de leerlingen in de toga van hoogleraar Franck Meijboom.

Franck Meijboom ging met de klas aan de slag met ethiek en de vraag hoe we als mens omgaan met verschillende diersoorten. Daar houdt hij zich dagelijks mee bezig als hoogleraar Sustainable Animal Stewardship. “In Nederland leven bijna negen keer zoveel huis- en landbouwdieren dan mensen. Dat vraagt om een gesprek over onze omgang met dieren en hoe we dat op een duurzame en verantwoorde manier kunnen doen. We gaan bijvoorbeeld anders om met varkens en koeien dan met honden en katten. Dat was een van de dingen waar ik het met de klas over wilde hebben.”

“We gaan anders om met varkens en koeien dan met honden en katten”

Potlood laten vallen

Meijboom maakte het concept ‘ethiek’ begrijpelijk voor de leerlingen. “Ook jullie doen iets met ethiek, bijvoorbeeld door afspraken te maken over wanneer je mag praten of naar de wc mag.” Hij laat een potlood op de vloer vallen en vraagt de klas of dat goed is of niet. “Misschien is de punt kapot gegaan, of struikelt er straks iemand over het potlood. Daar gaat ethiek over. Wat is goed en wenselijk? Wat zijn de gevolgen van mijn gedrag? En wat zegt dat over mij als persoon?”

Wespensteek en krab van een kat

Ook liet Meijboom de kinderen stickers plakken, om zo hun positie aan te geven ten opzichte van verschillende diersoorten. Zo peilt hij wat er leeft in de groep om daar vervolgens over in gesprek te gaan. Meijboom: “Sommige leerlingen hadden een negatieve ervaring met bepaalde diersoorten, ze waren bijvoorbeeld gestoken door een wesp of gekrabd door een kat. Dat beïnvloedde de plek van hun stickers. Ik legde uit dat onze omgang met dieren kan veranderen. Tien jaar geleden dachten we bijvoorbeeld anders over de wolf dan nu, sinds die steeds vaker opduikt in de Nederlandse natuur. Als maatschappij hebben we daar verschillende en veranderende meningen over.”

“Sommige leerlingen hadden een negatieve ervaring doordat ze waren gestoken door een wesp of gekrabd door een kat”

Onmogelijk veel vragen

Meijboom blikt positief terug op zijn bezoek. “Er was veel raakvlak tussen de klas en het onderwerp. De leerlingen hadden zoveel vragen dat ik ze onmogelijk allemaal kon beantwoorden. Ook vond ik het leuk om de uiteenlopende meningen te horen over verschillende diersoorten. De leerlingen konden hun mening goed onderbouwen."

Een hoogleraar staat in toga voor een klas met kinderen en wijst naar de vraag op het witte bord.
Franck Meijboom laat de leerlingen kennismaken met wetenschap.

Over Meet the Professor

Tijdens Meet the Professor mogen leerlingen van Utrechtse basisscholen een uur lang een professor de toga van het lijf vragen. De Universiteit Utrecht laat leerlingen zo kennismaken met wetenschap. Zo verkleinen we de afstand tussen de universiteit en de samenleving. Samen bereiken de hoogleraren 2.500 bovenbouwleerlingen uit alle hoeken van de samenleving.

Van tevoren weten de leerlingen niet welke hoogleraar hen komt bezoeken, dus daar proberen ze achter te komen. Ze ontvangen gouden enveloppen met hints en doen allerlei opdrachten. Ook mogen ze de hoogleraar, ter voorbereiding op het bezoek, post sturen met vragen en een zelfgemaakte tekening over hoe zij denken dat de professor eruit ziet.

Dit is een verhaal uit:

VETSCIENCE NR. 17