Rubiconbeurs voor twee Utrechtse onderzoekers

NWO-beurs voor onderzoek in het buitenland

Twee onderzoekers van de Universiteit Utrecht en het Universitair Medisch Centrum Utrecht ontvangen een Rubicon Beurs van de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO). Erik de Lange en Rogier van der Sluijs kunnen met deze beurs onderzoek doen aan topinstituten in het buitenland en doen zo op internationaal niveau onderzoekservaring op.

De Utrechtse wetenschappers kunnen met deze beurs maximaal 24 maanden aan een universiteit in het buitenland hun onderzoek uitvoeren. De Rubiconbeurs is bedoeld voor jonge onderzoekers die onlangs zijn gepromoveerd. Deze ronde ontvingen in totaal 18 onderzoekers een beurs.

Deze Rubicon-beurs stelt mij in staat een unieke onderzoekslijn verder te ontwikkelen die de imperiale geschiedenis vanuit een nieuw, multilateraal perspectief bekijkt.

Controle over zee: Imperialisme en samenwerking na 1815

Erik de Lange is universitair docent geschiedenis aan de faculteit Geesteswetenschappen. Met zijn Rubicon Beurs gaat De Lange twee jaar onderzoek doen aan het King’s College London.

Van wie is de zee? In het Middellandse Zeegebied is deze vraag dringender dan ooit. Milieuveranderingen, ontginning en het menselijke drama van ongereguleerde migratie maken van de zee een internationaal brandpunt. Volgens de EU is samenwerking tussen de marines een oplossing én een middel om orde op zee te scheppen. Hoewel er veel is geschreven over samenwerkingen en het scheppen van orde op het land, weten we zo goed als niets over de werking ervan op zee.

We weten zo goed als niets over de werking van controle over de zee

Met deze beurs zal De Lange internationale samenwerkingen in kaart brengen, door te kijken naar het verleden. Het project concentreert zich op de Middellandse Zee in de negentiende eeuw en legt de historische wortels bloot van eerdere pogingen om de zee te reguleren. Daarbij zal De Lange zich specifiek richten op de Royal Navy van Groot-Brittannië, de grootste militaire aanwezigheid in de negentiende-eeuwse Middellandse Zee.

Ik zit inmiddels al 10 maanden bij het Center for Artificial Intelligence in Medicine & Imaging van Stanford, maar ik ben blij dat ik er nog anderhalf jaar aan vast mag plakken. De combinatie van toegepast en theoretisch onderzoek vind ik erg interessant en brengt het veld echt verder!

Kunstmatige intelligentie voor borstkankerscreening

Rogier van der Sluijs is onderzoeker en radioloog bij het UMC Utrecht. Van der Sluijs kan met zijn Rubicon Beurs 18 maanden onderzoek doen aan Stanford University in de Verenigde Staten.

Borstkankerscreening is essentieel om borstkanker tijdig op te sporen. Vooral in vrouwen met dicht borstklierweefsel worden nog tot een derde van de tumoren gemist. Dit onderzoek richt zich op het ontwikkelen van kunstmatige intelligentie ter verbetering van de röntgenologische diagnostiek.