Review commissie noemt de UU en CAT leidend in de hoger onderwijssector

Op 16, 17 en 18 december bezocht een externe reviewcommissie het Centre for Academic Teaching. In de verschillende online sessies sprak de commissie met docenten, Senior Fellows, partners, de Board en het MT over het Centre als netwerk en over de inhoudelijke pijlers docentontwikkeling, onderwijsinnovatie en educational scholarship.

Lovend oordeel

De commissie was lovend over het commitment van de UU ten aanzien van onderwijs, en de leidende positie die het Centre for Academic teaching (inter)nationaal inneemt: “Frontrunner and a shining light for the sector” aldus de voorzitter prof. Dr. Dilly Fung. Zowel nationale als internationale commissieleden roemden de zeer brede en diepgewortelde onderwijscultuur in de UU. Het Centre for Academic Teaching fungeert als een magneet die bottom-up initiatieven ondersteunt en met elkaar verbindt. De commissie is onder de indruk van het uitgebreide palet aan ontwikkelmogelijkheden voor docenten en ondersteuning voor verbeteren en vernieuwen van het onderwijs. De nieuw ontwikkelde pijler educational scholarship ziet de commissie als een bijzonder sterke ontwikkeling in het hoger onderwijs om kennis over het hoger onderwijs te vergroten.

Achtergrond

In 2017 werd het Centre of Academic Teaching opgericht. Doelstelling van het Centre werd als volgt geformuleerd: “het bundelt de diverse bestaande initiatieven en trajecten op het gebied van onderwijsontwikkeling en –professionalisering en groeit op termijn uit tot hét centrale loket binnen de Universiteit Utrecht”. Met het CvB werd afgesproken om het Centre na drie jaar te evalueren.

Samenstelling commissie

De review commissie bestond uit de volgende personen:

• prof. Dr. Dilly Fung (chair), Pro-director education, London School of Economics and Political Science (LSE)
  • Prof. Dr. Grahame Bilbow, Former director Centre for the Enhancement of Teaching and Learning (CETL), University of Hongkong
  • Prof. Dr. Liesbeth Noordegraaf Professor of transformative academic education, Erasmus Universiteit Rotterdam, Professor transdisciplinary education, Codarts, Former vice-chair Comeniusnetwork
  • Prof. Dr. Perry den Brok, Professor Education and Learning Sciences, Department of Social Sciences, Wageningen University and Research
  • Laura Korn (student-member), Bachelor student Interdisciplinary Social Sciences, University of Amsterdam, Former board member of ISO (Dutch National Student Association)
  • Anna Sparreboom (secretary)

Aanbevelingen voor verdere doorontwikkeling

De commissie stelde vast dat er nog verschillende kansen liggen om de positie van het CAT en daarmee de UU nog meer te versterken, zoals het vergroten van de betrokkenheid van studenten, naast aandacht voor individuele ontwikkeling ook aandacht voor ontwikkeling van docententeams en zowel nationaal als internationaal de externe profilering versterken.

Het Centre for Academic Teaching kijkt terug op inspirerende dagen waarin goed is geëvalueerd en vooruit gekeken. De review vormt een mooie kans om verder te ontwikkelingen en daarmee de onderwijscultuur nog meer te versterken. Eind februari wordt het definitieve rapport van de commissie verwacht. Het zelf-evaluatie rapport dat ten grondslag lag aan de review, vind je hier.