Promotiebeurs voor leraren toegekend aan Hanneke Houwers en Mieke van Vemden

Twee docenten starten promotietraject aan de Universiteit Utrecht

Docenten Hanneke Houwers (HAN University of Applied Sciences) en Mieke van Vemden (Fontys Hogeschool) ontvangen allebei een NWO promotiebeurs voor leraren. Met de beurs kunnen ze beiden een promotietraject van vijf jaar starten aan de Universiteit Utrecht. In totaal krijgen 24 leraren met deze beurs de kans zich verder te ontwikkelen en zo de aansluiting tussen universiteiten en scholen te versterken.

Projecten en laureaten

Begrijpen werknemers wat er staat? Een empirisch onderzoek naar de verbetering van de begrijpelijkheid van de arbeidsovereenkomst

Hanneke Houwers, HAN University of Applied Sciences

De arbeidsovereenkomst bevat de belangrijkste rechten en plichten die voor werknemers gelden, maar is vaak ingewikkeld geformuleerd, zodat de niet-jurist niet goed begrijpt wat er nu eigenlijk staat. Dat kan ongewenste gevolgen hebben, zoals een onterecht ontslag in de proeftijd of het mislopen van een ontslagvergoeding waarop de werknemer wel recht heeft. Het is daarom belangrijk te onderzoeken wat de arbeidsovereenkomst zo ingewikkeld maakt, of er methoden zijn om te komen tot meer begrijpelijkheid en te onderzoeken of begrijpelijkheid als norm in de wet zou moeten worden opgenomen, zodat een begrijpelijker arbeidsovereenkomst voor alle werknemers het uitgangspunt wordt.

Dekolonisering van het aardrijkskundecurriculum in het voortgezet onderwijs in Nederland met behulp van het GeoCapabilities model

Mieke van Vemden, Fontys Hogeschool

Jongeren worden geconfronteerd met gesimplificeerde en eenzijdige media. Complexe mondiale uitdagingen zoals klimaatverandering en ongelijkheid vragen echter om genuanceerde kennis. Aardrijkskundeonderwijs is essentieel in de overdracht van deze kennis. Het debat over vak-gerelateerde perspectieven, en recentelijk de oproep tot dekolonisatie, laten zien dat het aanbieden van objectiviteit en multiperspectiviteit uitdagend is. Een gedekoloniseerd curriculum vraagt een grote rol van docenten waarin ze actieve curriculummakers worden. Een GeoCapabilities-benadering biedt docenten hierbij theoretische concepten en praktische werkwijzen. Dit onderzoek richt zich op aardrijkskunde docenten in Nederland en hun bijdragen aan het dekoloniseren van het aardrijkskunde curriculum door de toepassing van een GeoCapabilaities-benadering.