Prijswinnende walvis blijft langer in Utrecht

Robert Oosterbroek Walvis einde middag

Skyscraper, de twaalf meter hoge plastic walvis die op initiatief van de faculteit Recht, Economie, Bestuur en Organisatie naar Utrecht kwam, ligt nog de hele zomer in de Catharijnesingel. Aanvankelijk zou het kunstwerk in juli naar Parijs verhuizen. Toen dat niet doorging, heeft de Universiteit Utrecht, zich samen met de partners ingespannen om de walvis langer in Utrecht te houden. Dat is gelukt.

De walvis blijft nu nog de hele zomer in Utrecht en wordt in de derde week van september afgebroken. Het kunstwerk gaat vervolgens door naar Azië.

Skyscraper walvis, foto: Robert Oosterbroek

Skyscraper ligt sinds januari in de Catharijnesingel en trekt vanaf dag één veel bekijks. Deze week kreeg het project een zogeheten U-award, die wordt toegekend aan projecten waar je ‘U’ tegen zegt – omdat ze door creativiteit, onverwachte samenwerkingen en doorzettingsvermogen een hoop hebben bereikt. De komst van de walvis werd mogelijk gemaakt door samenwerking met een groot aantal partners, zoals bedrijven en overheden.

uu.nl/walvis