Prestigieuze prijs voor onderzoek met minste praktische relevantie ingetrokken

Prijsuitreiking afgeblazen: nutteloos onderzoek blijkt wél nuttig te zijn

Met onderstaande 1 april-grap hopen we duidelijk te maken dat zinloos onderzoek eigenlijk niet bestaat. Ook heel fundamenteel onderzoek kan immers waardevol zijn op verschillende manieren, of het nu bijdraagt aan fundamenteel begrip of dient als bouwsteen voor toekomstig toegepast onderzoek. Voor de oplettende lezer die wel houdt van een puzzel: de namen “Prof. Allosi” en “Mari Ginay” zijn anagrammen.

De langverwachte prijsuitreiking voor de Prof. Allosi Award, gepland om volgende maandag plaats te vinden aan de Universiteit Utrecht, is geannuleerd na een verrassende onthulling door de jury. Het onderzoek, uitgevoerd door de prominente theoreticus Prof. Mari Ginay, werd in eerste instantie als niet relevant beschouwd, maar blijkt in werkelijkheid wél relevant te zijn. Dit leidde tot de abrupte annulering van het evenement.

Prof. Mari Ginay was enthousiast om de prijs te ontvangen als erkenning voor haar vermeend strikt fundamentele verkenning van voorgefabriceerde aluminiet. Echter, bij nader onderzoek van het werk van Ginay, concludeerde de jury dat hun aannames verkeerd waren.

Joke Trik, hoofd van de jury, heeft haar excuses aangeboden voor de verwarring. "We waren volledig voorbereid om deze eer aan Prof. Ginay toe te kennen, in de verwachting dat haar onderzoek niets meer dan een grillige oefening in abstract redeneren zou zijn. Tot onze verbazing ontdekten we dat haar bevindingen echte betekenis en bruikbaarheid bezitten." Het onderzoek van Prof. Ginay blijkt verstrekkende implicaties te hebben in verschillende gebieden zoals snaartheorie en kwantumfysica.

Prof. Mari Ginay

Teleurgesteld

In het licht van deze onthulling gaf de universiteit een formele verontschuldiging uit aan Prof. Ginay voor eventuele verwarring of verlegenheid veroorzaakt door de voortijdige aankondiging van de prijs. De plannen voor de prijsuitreiking zijn van de baan. Prof. Ginay uitte haar teleurstelling over de beslissing. "Ik was ervan overtuigd dat mijn onderzoek geen enkele praktische relevantie had. Maar blijkbaar dacht de jury daar anders over. Ik weet zeker dat mijn collega's even verrast zullen zijn om te beseffen dat zelfs ogenschijnlijk obscure onderzoeken kunnen bijdragen aan vooruitgang."

Borstbeeld van Prof. Allosi

Prof. Allosi

Prof. Alossi (1882-1974) was een bekende Italiaanse theoreticus, vooral bekend om haar onderzoek naar buigzame logarithmica voor hydrocoptische marzlevanes en de inverse reactieve stroom in unilaterale fasedetractors. Ze was zonder twijfel briljant, maar wordt algemeen erkend als één van de zeldzame wetenschappers die nooit substantiële bijdragen hebben geleverd aan wereldwijde vraagstukken. Sommige critici beweren echter dat haar werk een aanzienlijke bijdrage heeft geleverd aan de ontwikkeling van de turbo-encabulator aan het begin van de jaren ‘60. Maar dit apparaat heeft zelf dan weer geen enkele praktische relevantie, moeten zelfs de critici toegeven.