Politie gebruikt serious game van studenten om rechercheurs op te leiden

Een rij Nederlandse politieagenten

Een serious game, ontwikkeld door studenten informatica in het software- en gameproject  en door rechtenstudenten, zal door de politie gebruikt worden om rechercheurs op te leiden in internationale opsporingszaken.

Stel: twee criminelen hebben toegang tot hetzelfde Gmail account. Het vermoeden is dat beiden in de draft mailbox berichten voor elkaar achterlaten. De politie wil deze berichten gebruiken als bewijs en moet in de Verenigde Staten de gegevens in beslag laten nemen. Hiervoor moet een rechtshulpverzoek worden ingediend. Zo'n verzoek wordt nu lang niet altijd ingewilligd omdat het niet aan de (Amerikaanse) vereisten voldoet. Met een serious game kunnen politierechercheurs meer kennis opdoen over jurdische middelen en die kennis ook op een speelse manier leren inzetten. Zo kunnen ze veel gemaakte fouten bij grensoverschrijdend opsporingsverzoek vermijden.

Juridische cases vormen het spel

Een team van elf informaticastudenten van Universiteit Utrecht en twee game artists van het Grafisch Lyceum hebben het afgelopen jaar op basis van juridische cases een spel ontwikkeld. De ontwikkelde game gaat de politie vanaf nu gebruiken om rechercheurs op te leiden.  Mark Zoetekouw, jurist Cybercrime & Digitale Technologie Politie bij de Landelijke Eenheid en promovendus bij het Departement Rechtsgeleerdheid (onderzoeksgroep UNIJURIS/RENFORCE), heeft voor deze serious game een aantal juridische kwesties verzameld en uitgewerkt. Acht bachelor- en masterstudenten van Rechtsgeleerdheid hebben gewerkt aan het opstellen van cases voor de game. Ook is er intensief samengewerkt met de politie.

Deze game is geïnitieerd en gefinancierd vanuit het door NWO en door de EU gesubsidieerde UNIJURIS-project, in samenwerking met de Nederlandse politie. UNIJURIS, dat onder leiding staat van Prof. Cedric Ryngaert, hoogleraar internationaal publiekrecht, onderzoekt meer algemeen kwesties die ontstaan wanneer landen hun wetgeving op een internationaal niveau toepassen, om mondiale waarden te beschermen.

Meer informatie:

Mark Zoetekouw, promovendus Internationaal en Europees Recht