Pilot Amberscript een succes: nieuwe dienst vanaf vandaag beschikbaar voor alle medewerkers

Met Amberscript kun je audio- en videobestanden eenvoudig laten transcriberen. Tijdens de pilot met deze tool hebben we getest hoe groot de vraag naar transcriptie binnen de Universiteit Utrecht (UU) is. Daarnaast zijn de kwaliteit van het transcript, gebruiksgemak en beveiliging van de tool getoetst. De pilot is zo’n succes, dat Amberscript vanaf vandaag voor alle medewerkers van de universiteit beschikbaar is.

Toen projectleider Bertil Schaart het nieuws met de onderzoekers deelde die mee hadden gewerkt aan de pilot, waren de reacties lovend. ‘Dát is goed nieuws!’ en ‘Een geweldige ontwikkeling voor de UU, naar mijn (biased) mening.’ Veel wetenschappers maken voor hun onderzoek opnames van interviews. Opnames die vaak getranscribeerd worden met externe transcriptiediensten. Met Amberscript waren al goede ervaringen opgedaan, dus een pilot hiermee lag voor de hand. “In de pilotfase hebben we deze tool beter onder de loep genomen. Omdat onderzoekers vaak gebruik maken van transcriptietools, hebben we met hen de tests gedaan. Vanaf nu kunnen alle medewerkers van de Universiteit Utrecht deze tool gaan gebruiken”, aldus de projectleider.

De voordelen van deze transcriptietool

Deze transcriptietool heeft verschillende voordelen:

• je kunt opnames in verschillende talen laten transcriberen;
  • Amberscript heeft een handige editor met een woordenlijst;
  • de interface is gebruiksvriendelijk.

Bovendien voldoet de dienst aan de privacy- en informatiebeveiligingseisen van onze universiteit, zodat het veilig te gebruiken is als je met privacygevoelige gegevens werkt.

Dienst vervroegd in gebruik

De pilot zou eigenlijk tot 1 oktober van dit jaar doorlopen. Nu de gebruikers Amberscript zo positief ontvangen, wordt de nieuwe dienst eerder in gebruik genomen.

Wil jij je audio- en videobestanden ook laten transcriberen? Check dan hier de handleiding met instructies. Neem bij vragen contact op met transcriptie@uu.nl of kijk hier voor meer informatie over Amberscript (in het Engels).