Overdracht van coronavirus op nertsenfokkerijen

Publicatie in Science

Onderzoekers van onder meer Erasmus MC, Universiteit Utrecht en Wageningen University & Research onderzochten de genetische herkomst van het coronavirus (SARS-CoV-2) op zestien besmette Nederlandse nertsenfokkerijen en de mensen die daar wonen of werken. Hun conclusie: het coronavirus is in eerste instantie binnengebracht door de mens en vervolgens gemuteerd, waarschijnlijk als gevolg van de wijdverbreide circulatie onder nertsen in het begin van de besmettingsperiode enkele weken voordat dit werd ontdekt. 68% van de geteste bewoners, medewerkers en/of contacten bleek geïnfecteerd met het SARS-CoV-2-virus, dat afkomstig was van dieren en niet van mensen. Dit toont de overdracht van dier op mens van het coronavirus via nertsen.

In tegenstelling tot berichten uit Denemarken vonden we in Nederland geen bewijs dat omwonenden van nertsenfokkerijen besmet zijn geraakt met nertsenvarianten van het SARS-CoV-2-virus

Klik hier voor de publicatie in Science.