Open Science on Track Dag: Markeert de volgende fase van open science

Fotografie: Annemiek van der Kuil

Bijna tweehonderd mensen van binnen en buiten de UU; wetenschappers, studenten en beleidsmakers, kwamen op 13 december 2023 naar de Open Science on Track dag in het Spoorwegmuseum in Utrecht. Samen vierden zij de stappen die de universiteit de afgelopen jaren zette op het gebied open science.

Het evenement vond plaats ter gelegenheid van het afronden van het Open Science-programma, dat liep van 2018-2023. Maar, zoals Rector magnificus Henk Kummeling tijdens zijn opening benadrukte: "het programma stopt, maar met open science gaan we samen verder. Er is nog veel te doen."

Tijdens de keynote van Simone Buitendijk stond het recht op gelijke toegang tot kennis centraal. Zowel hier in Europa, in the global north, maar juist ook in the global south. Volgens het Knowledge Equity Network, het netwerk dat Buitendijk mede heeft opgericht, is radical collaboration de strategie om hier te komen. Weg van het competitiemodel, naar inclusieve, transdisciplinaire samenwerkingen met empathie en compassie als basis. De Universiteit Utrecht werd in december 2023 key partner van het netwerk.

Tijdens de Open Science Bazaar kregen deelnemers in korte pitches een beeld van de duizelingwekkende hoeveelheid open science-initiatieven die de afgelopen jaren op de universiteit zijn opgestart; van een open access wetenschappelijk studententijdschrift  tot FAIR Data & Software cheatsheets en van geschiedenis van het woord scientist tot hoe wetenschappers en externe partners samen kennis ontwikkelen over AI.

De Open Science on Track dag fungeert als een belangrijk tussenstation in de ambitie van de Universiteit Utrecht om een open science-universiteit te worden.  De voltooiing van het Open Science-programma markeert de overgang naar een nieuwe fase, waarbij zowel de 'Open Science office' als de centrale 'open science experts' een cruciale rol gaan spelen in het bevorderen en verankeren van open science in de gehele UU gemeenschap.