Online studiegroep biedt broodnodige structuur

Studieadviseurs van de faculteit Bètawetenschappen merken dat veel studenten moeite hebben met studeren in tijden van corona. Om hen te helpen riepen zij een nieuw initiatief in het leven: online studiegroepjes. De reacties van studenten zijn positief: “Iedereen heeft zijn camera en microfoon aanstaan, dus je moet wel aan het werk.”

Geen motivatie

Farmaciestudent Kiran Gangaram-Panday had moeite met de situatie toen er strenge corona-maatregelen werden genomen. Ze kwam ’s ochtends nauwelijks uit bed en had weinig motivatie om te studeren. “Alles was onzeker. Ik had geen idee of ik tentamens zou hebben aan het einde van de periode en of ik alle vakken van dit jaar zou kunnen afronden”, zegt ze. “Ik was moe vanwege het gebrek aan routine en überhaupt erg bezorgd over corona en de hele situatie. Ik wilde verandering, want zo kon het niet langer.”

Hoewel er genoeg te doen is, blijkt het toch moeilijk om daadwerkelijk aan de slag te gaan.

Breder probleem

Het verhaal van Kiran staat niet op zichzelf. Studieadviseur Yo-Yi Pat en haar collega’s merkten dat een groot aantal studenten het lastig vindt om de discipline op te brengen om thuis te studeren. “Hoewel er genoeg te doen is, blijkt het toch moeilijk om daadwerkelijk aan de slag te gaan”, vertelt ze. “Daarbij spelen het gebrek aan sociale contacten en de spanning over het coronavirus een rol.”

Elke dag samenkomen

Om studenten als Kiran te helpen, startte Yo-Yi een online studiegroep. Het nieuwe initiatief bestaat om te beginnen uit twee keer per week een groepsbijeenkomst. De eerste bijeenkomst is op maandag. De studenten bespreken welke doelen ze die week willen behalen en wisselen tips uit. De tweede bijeenkomst is op donderdag. Dan kijken ze of alles is gelukt en welke problemen er waren. Tussendoor plannen studenten onderling sessies in waarin ze samen studeren.

Kiran Gangaram-Panday, student

Routine teruggevonden

De studiegroep bleek een uitkomst voor Kiran. Het is de stok achter de deur die ervoor zorgt dat ze tóch vroeg opstaat, haar hoorcolleges voorbereidt en haar opdrachten maakt. Ze heeft haar routine teruggevonden: “Meteen al bij de eerste afspraak merkte ik verschil. Die had me uit bed getrokken. Daarnaast helpt het me bij het maken van een planning en omdat we samen studeren houd ik me eraan. Iedereen heeft zijn camera en microfoon aanstaan, dus je moet wel.”

Ben jij bachelor- of masterstudent aan de faculteit Bètawetenschappen en wil je meedoen met de online studiegroep? Meld je dan aan via y.pat@uu.nl of ga naar de website van je opleiding en kijk onder het kopje Trainingen.