Onderzoekers gezocht voor publieksprogramma ‘Even over morgen’

'Even over morgen' 2022 (foto: Ebru Aydin)

In het najaar van 2023 organiseert het Programmabureau voor de derde keer het succesvolle publieksevenement ‘Even over morgen’. UU- en UMCU-onderzoekers gaan op pad naar de wijkvestigingen van Bibliotheek Utrecht, om daar in gesprek te gaan met bezoekers over belangrijke maatschappelijke vragen. Doe je mee? Meld je aan via het aanmeldformulier vóór 9 oktober.

Tijdens de eerste editie in 2021 formuleerden bezoekers meer dan 500 vragen voor de wetenschap. In 2022 waren vier van die vragen het uitgangspunt van de gesprekken. De Universiteit Utrecht vindt ontmoeting en dialoog erg belangrijk, dus we gaan door. In 2023 willen we aan de hand van foto’s het gesprek tussen onderzoekers en een breed publiek op gang brengen. Daarom zijn we op zoek naar deelnemers!

'Even over morgen' 2022

Wie zoeken we en wat ga je doen?

Ben jij een onderzoeker aan de Universiteit Utrecht of het UMC Utrecht en lijkt het je interessant om eens met een andere doelgroep in gesprek te gaan over jouw onderzoeksthema(‘s), dan is dit het programma voor jou. Als je meedoet met 'Even over morgen', voer je twee dagdelen gesprekken in een Utrechtse bibliotheek aan de hand van foto's die passen bij jouw onderzoek. Je spreekt veel verschillende mensen. Dat kan een buschauffeur zijn, een student Geschiedenis of iemand die Nederlands leert. Soms zit je tegenover een jonge vader of moeder met kind, een andere keer tegenover een ouder iemand. Het doel van de gesprekken is om verbinding te leggen tussen wetenschap(pers) en de inwoners van Utrecht en samen perspectieven uit te wisselen. Je vraagt in de gesprekken door op de ideeën en ervaringen van je gesprekspartner. Onderzoekers die deelnamen aan eerdere edities zeggen over hun deelname:

Ik vind het heel belangrijk om met onderzoek een maatschappelijke bijdrage te kunnen leveren. Voor mij is dit een manier om te horen welke vragen mensen belangrijk vinden.

Yara Al Salman, universitair docent Ethiek en Politieke Filosofie

Ik had het vooral over mijn eigen ervaringen en de onderzoeker sprak over de wetenschappelijke kant. Die konden we heel goed bij elkaar brengen.

Aarti, bibliotheek Kanaleneiland

Ik voelde me echt gehoord. Het gesprek laat me kritisch denken over mijn eigen gedachtes.

Deelnemer bibliotheek Overvecht

Door de training had ik een paar aanknopingspunten waardoor het gesprek niet ontspoorde en zelfs tot wederzijdse interesse voor onze situaties leidde.

Jonas Mars, PhD Ontwikkelingsbiologie

Ook als je al eerder hebt meegedaan aan 'Even over morgen' ben je van harte welkom, er zijn genoeg vernieuwingen die het waardevol maken om weer aan te haken. De gesprekken zijn meestal in het Nederlands en soms in het Engels.

Wat bieden we ter ondersteuning en voorbereiding?

Als je meedoet aan 'Even over morgen' volg je vooraf een workshop onder leiding van Tessa van Charldorp en Lisanne van Weelden. Zij zijn communicatiewetenschappers bij de faculteit Geesteswetenschappen. In deze workshop bereiden Tessa en Lisanne je voor op de gesprekken in de bibliotheek. Uiteraard is er op de dagen zelf in de bibliotheek ook begeleiding. Je krijgt meer informatie als je je opgeeft. Heb je op dit moment vragen? Stuur dan een mail naar Laura Mol (l.w.m.mol@uu.nl).

Wanneer?

In de week van 6 en 13 november 2023 zijn er op verschillende dagen en dagdelen sessies in de wijkbibliotheken. In overleg en op basis van jouw beschikbaarheid, delen we je op minstens twee momenten in.

Aanmelden

Meld je uiterlijk 9 oktober aan via het aanmeldformulier. Eerst meer informatie? Mail naar Laura Mol, programmamaker bij het Programmabureau voor Public Engagement: L.w.m.mol@uu.nl

Een wetenschapper is in gesprek met bezoeker tijdens Even over Morgen
'Even over morgen' 2022 (foto: Ebru Aydin)