Onderzoek naar oorzaken van hoge instroom speciaal onderwijs in Brainportregio

Kleuter houdt een handvol gekleurde krijtjes vast

In de Brainportregio in Noord-Brabant is sprake van een structurele groei van het speciaal onderwijs (SO). Deze groei is bijna twee keer zo groot als de landelijke trend en wordt grotendeels veroorzaakt door kinderen met een niet-Nederlandse achtergrond, zoals kinderen van kenniswerkers, arbeidsmigranten en vluchtelingen (The Next School, 2022). Onderwijsadvies & Training is gevraagd om vervolgonderzoek te doen naar de onderliggende factoren van deze hoge instroom, en om mee te denken over mogelijke oplossingen.

Projectleider Martine Broekhuizen: “De problematiek in de Brainportregio is urgent. Zo lopen de wachtlijsten bij SO-scholen op en ook binnen het reguliere basisonderwijs wordt grote druk ervaren door de hoge instroom van niet-Nederlandse kinderen. Er is dan ook op korte termijn actie nodig.”

Aanpak

Het team kijkt de komende tijd eerst naar de onderliggende factoren van de hoge instroom. Dit doen ze onder meer door een inventarisatie te maken van doorverwijzingsredenen binnen scholen voor speciaal onderwijs. Daarnaast worden ook onderwijsprofessionals in het reguliere primair onderwijs (PO) en ouders bij het onderzoek betrokken.

De onderzoekers brengen daarnaast de ideeën in kaart over hoe leerlingen met een niet-Nederlandse achtergrond beter ondersteund kunnen worden in hun leer- en ontwikkelbehoefte in het reguliere PO in de regio, en wat onderwijsprofessionals hiervoor nodig hebben.

Onderzoeksgroep

Om de onderliggende factoren van de hoge instroom in het SO goed in kaart te brengen, is expertise nodig op het gebied van meertaligheid bij kinderen, meertalig opvoeden en het (speciaal) onderwijs. Daarom gaan de onderwijskundig adviseurs van Onderwijsadvies & Training (Martine Broekhuizen, Ivana Brasiliero, Esther Slot en Fleur van Gils) samenwerken met wetenschappers van de afdeling Pedagogiek (Elise de Bree, Elma Blom, Ryanne Francot, Cathy van Tuijl, en Paul Leseman).

Contact

Wil je meer weten over dit project? Neem dan contact op met projectleider Martine Broekhuizen.