Ondanks crisis netto toename aantal bedrijven

Mensen achter laptops vergaderen in kantoor
Foto: Mario Gogh en Unsplash

Nederland heeft in 2020 de grootste economische krimp te verduren gehad sinds de Tweede Wereldoorlog. Door de economische gevolgen van de lockdowns moesten veel ondernemingen inkrimpen of stoppen en de onzekerheid over de toekomst is voor veel bedrijven groot. Desondanks is er sprake van een historisch hoog aantal startende ondernemingen en een netto toename van het aantal bedrijven. Dit blijkt uit het rapport Onzekerheid en Hoop: Bedrijvendynamiek in 2020 van Jasper van Dijk en Erik Stam van de Utrecht University School of Economics (U.S.E.).

Dynamiek is cruciaal voor het overleven van bedrijven

De coronacrisis heeft effect op de bedrijvendynamiek. Om sterk uit deze crisis te komen moet de economie dynamisch blijven. Het lijkt erop dat de economie na de pandemie fundamenteel veranderd zal zijn. Zo blijkt er een verandering in het bestedingsgedrag van consumenten waar te nemen: consumenten geven aan ook na de crisis vaker online te gaan winkelen en minder vaak uit eten te gaan. Veel bedrijven moeten zich dus aanpassen om ook in de postcorona-economie levensvatbaar te blijven.

Door de steunmaatregelen is een veel grotere economische schok voorkomen: veel bedrijven overleven door de steun die ze ontvangen. Echter, te veel steun kan de dynamiek in bedrijvigheid uit de economie halen. Wil Nederland sterk uit de crisis komen dan moeten bedrijven genoodzaakt blijven zichzelf opnieuw uit te vinden en moet kapitaal van niet-levensvatbare bedrijven snel nieuwe bestemmingen kunnen vinden - ofwel: een Nederland vol zombiebedrijven moet voorkomen worden. De steunmaatregelen kunnen deze dynamiek vertragen.

Onzekerheid en Hoop: Bedrijvendynamiek in 2020

Voor het rapport Onzekerheid en Hoop: Bedrijvendynamiek in 2020 hebben onderzoekers Jasper van Dijke en Erik Stam gekeken naar hoe het staat met de bedrijvendynamiek in de eerste fasen van de coronacrisis. Het beeld is gebaseerd op data van het CBS en de Kamer van Koophandel, waaruit maand- en kwartaalcijfers samengesteld zijn – die een verfijnder beeld geven dan de reguliere jaarcijfers. Deze resultaten zijn de eerste die afkomstig zijn uit het digitaal dashboard, onderdeel van het onderzoeksproject EVER naar de economische veerkracht van bedrijven in de regio.

Van Dijk en Stam concluderen dat er ondanks het lage aantal faillissementen er wel degelijk dynamiek te zien is in de bedrijvigheid. Het aantal faillissementen is laag, maar het aantal opgeheven bedrijven is hoog. Er is een historisch hoog aantal startende ondernemingen. En: ondanks de crisis is er een netto toename in het aantal bedrijven.

Bedrijvendynamiek 2020

Onzekerheid en Hoop: Bedrijvendynamiek in 2020

Lees het rapport

Wilt u meer weten? Neem dan contact op met prof.dr. Erik Stam: e.stam@uu.nl.