Oerwoud in de kamer van Daphne

Het Voorjaarsweekend op 25 en 26 maart 2023 staat in het teken van kamerplanten. In de aanloop naar het weekend tonen studenten hun eigen kamerplantencollectie. Vandaag: oerwoud in de kamer van Daphne. "Ik word blij van nieuwe bladeren."

Wat studeer je?
Ik ben afgestudeerd als interieurarchitect aan de ArtEZ Academie van Bouwkunst. Momenteel bezig met een traject voor omscholing tot verpleegkundige.

Wat vind je zo leuk aan planten?
Ze geven sfeer en ik word blij van nieuwe bladeren. Dat is toch een teken dat ik het enigszins goed doe qua verzorging.

Hoeveel planten heb jij in je kamer staan?
Dertig schat ik. Er komt ongeveer een plant bij per maand, maar er gaat er ook wel eens een dood. In mijn piepkleine studentkamer had ik een heus 'oerwoud' in mijn kamer, maar sinds mijn verhuizing naar Rotterdam is het hard werken aan een oerwoud in mijn appartement.

Wat is jouw favoriete plant en waarom?
De Asparagus (aspergeplant). Het is mijn meest trouwe plant die na elke verhuizing weer opkrabbelt. Gekregen als kleine plant in een gouden pot, uitgekozen door twee mannelijke collega’s met smaak. De plant is inmiddels helemaal omhoog geklommen tot aan het plafond.

Met welke planten zou je je collectie nog uit willen breiden?
Ik zou graag eens een Caladium levend willen houden. Tips zijn welkom.

Heb je tips voor het onderhouden van je planten?
Behandel ze als je kind. Geef ze een leuk speeltje, voldoende eten en drinken, en vooral veel liefde. Al mijn planten hebben een accessoire in de pot. Van houten planthut tot kleine badeend. Dat maakt het extra gezellig.

Heb je een favoriete plek of plant in de Botanische Tuinen?
De Tropische kassen. Het is er lekker warm en de ideale plek om te zien hoe je kamerplanten het ook zouden kunnen doen in een ander klimaat. Om jaloers op te worden!

Heb je ook een oerwoud in je kamer? Deel deze dan met ons via Instagram. De winnaar van het mooiste 'oerwoud' mag tijdens Oerwoud in je kamer op 25 en 26 maart een mooie kamerplant uitzoeken.