Nieuwe samenwerking tussen UU Geowetenschappen en IHE Delft

Op 15 februari ondertekenden de faculteit Geowetenschappen van de Universiteit Utrecht en IHE Delft Institute for Water Education een Memorandum of Understanding. Dit document onderschrijft de wens van de twee instituten om meer met elkaar samen te werken op het gebied van onderwijs en onderzoek.

Wilco Hazeleger en Eddy Moors na het tekenen van de MoU. Foto: Perro de Jong.

Deze samenwerking is erg waardevol. We hebben een overeenkomst in de thema's waar we aan werken en in onze verschillen kunnen we elkaar aanvullen. Als twee onderwijsinstellingen kunnen we de volgende generatie onderwijzen.

Wilco Hazeleger, decaan faculteit Geowetenschappen

Universiteit Utrecht brengt kennis in onderzoek en onderwijs op het gebied van aardse systemen en duurzaamheid. Dit omvat de evolutie en oppervlaktedynamiek van de aarde als systeem; ecologische, economische en sociale duurzaamheid en de toepassing in beleid en politiek; en werken naar inclusieve, veerkrachtige en leefbare steden.

IHE Delft brengt kennis over thema’s binnen waterwetenschap, -management en -beheer. Onder andere: duurzame zoetwaterbronnen en ecosystemen; waterbeheer voor rechtvaardigheid, vrede en duurzaamheid, met name waterwetgeving en -diplomatiek; geïntegreerd, veerkrachtig en inclusief land- en watergebruik; risico's, aanpassing en veerkracht aan kusten en in steden; veilig drinkwater en sanitaire voorzieningen; en kennis en innovatie voor duurzame samenlevingen.

v.l.n.r.: Marc Bierkens, Micha Werner, Wilco Hazeleger, Susanne Schmeier, Klaas Schwartz, Graham Jewitt, Kei Otsuki en Eddy Moors. Foto: Perro de Jong.

Interdisciplinariteit in ons werk op het gebied van water is wat ons heeft aangetrokken tot samenwerking met de Universiteit Utrecht. Hoe kunnen we van academisch onderzoek naar implementatie werken? Ik kijk uit naar de volgende stappen.

Eddy Moors, Rector IHE Delft

IHE Delft

IHE Delft is het grootste internationale wateronderwijsinstituut ter wereld. Sinds de start in 1957 hebben meer dan 25.000 waterprofessionals uit 190 landen deelgenomen aan onze onderwijs- en trainingsprogramma’s op alle water-gerelateerde gebieden.

Bij IHE Delft pakken we uitdagingen op het gebied van water en sanitaire voorzieningen aan door middel van onderwijs, onderzoek en capaciteitsontwikkeling, op mondiale, regionale, nationale, lokale en zelfs microscopische schaal - dit laatste in onze laboratoria. We richten ons op vakgebieden als sociale wetenschappen, techniek en digitale innovatie. Onze experts van wereldklasse geven les en doen onderzoek naar aanpassing aan klimaatverandering, bestuur, waterdiplomatie, ontzilting, watervoorziening, wetlands en duurzame waterkracht.