Nieuwe minor 'Medical Humanities' gaat van start

Zorgmedewerker in gesprek met een patiënt © iStockphoto.com/Ridofranz
© iStockphoto.com/Ridofranz

De nieuwe minor Medical Humanities: een interdisciplinair perspectief op gezondheid is van start gegaan.

Medical Humanities

In deze minor krijgen studenten een inleiding in het interdisciplinaire vakgebied Medical Humanities. Studenten volgen cursussen met studenten van zowel de Faculteit Geesteswetenschappen als Geneeskunde en mogelijk ook studenten van andere faculteiten. Deze samenwerking is tot stand gekomen vanuit De Nieuwe Utrechtse School, waar geesteswetenschappers en geneeskundigen al langer samenwerken. Geesteswetenschappers kunnen de geneeskunde verrijken met hun unieke kijk op het individu, op mensen en menselijkheid. Tegelijkertijd kunnen zorgmedewerkers unieke kennis overdragen over verschillende kwantitatieve en kwalitatieve methoden en over de unieke casussen die in de dagelijkse praktijk voorkomen. Deze samenwerking heeft de potentie om de geneeskunde te transformeren naar een meer mensgericht systeem en dus om de levens van patiënten én zorgmedewerkers te verbeteren, door toekomstige professionals tijdens hun studie al kennis te laten maken met de Medical Humanities.