Nieuwe internationale beleidsnota overstromingsbestendige steden met adviezen van de Universiteit Utrecht

De International Water Resources Association (IWRA) heeft een nieuwe beleidsnota gepubliceerd met veel praktische adviezen van wetenschappers van de Universiteit Utrecht en collega's van andere universiteiten.

De policy briefs van de IWRA streven naar het leveren van hoogwaardige analyses en praktische aanbevelingen voor beleidsmakers over belangrijke ontwikkelingen. Deze nieuwe policy brief draagtde titel Flood-resilient cities start at home (pdf) en is gebaseerd op een a Special Issue van het academische tijdschrift Water International, geschreven door een interdisciplinaire groep wetenschappers van de Universiteit Utrecht en andere instellingen.

Verschillende disciplines werkten mee

Alle bijdragen aan dit speciale nummer waren gericht op de reacties van individuele huiseigenaren op overstromingsrisico's, voornamelijk rivieroverstromingen en plotselinge overstromingen. Dit was een uniek en innovatief perspectief, dat werd benaderd vanuit verschillende disciplinaire achtergronden - waaronder engineering, geografie, planning, beleid en juridische benaderingen.

Gastredacteuren van de Universiteit Utrecht waren Willemijn van Doorn - Hoekveld en Marleen van Rijswick, samen met Thomas Hartmann (Wageningen University & Research) en Tejo Spit (recent Universiteit Utrecht, nu emeritus)